Duim omhoog voor de Audi A7 en dat geldt niet alleen voor de buitenkant!

juni 5, 2018 - RDAuto

Comments are off for this post.

De eerste Audi A7 zag er goed en chique uit, waarom veranderen zullen ze bij Audi hebben gedacht. De lijnen zijn iets strakker geworden en de verlichting is aangepakt, maar het mooie silhouet blijft herkenbaar. De testauto is voorzien van het S-line pakket en geeft een gespierd uiterlijk, met fijne 20 inch wielen en veel chroom, ik hou ervan! En niet alleen ik, bleek al snel gedurende de rit, gezien het aantal duimen en goedkeurende blikken.

                                        

De grootste verandering buitenom tref je aan de achterkant. De verlichting strekt zich uit over de volle breedte van de koets. Dit is niet alleen een knipoog naar de oer-quattro uit de jaren ’80, maar geeft tevens een spectaculaire lichtshow wanneer je bij donker de auto ver-of ontgrendelt.

Verlichting aan de voorkant komt voor rekening van de Matrix Led-technologie. Dit systeem zorgt er voor dat je met groot licht kan rijden zonder tegenliggers te verblinden en waarschuwt d.m.v. infrarood voetgangers die zich te dicht bij de auto bevinden en een mogelijk gevaar vormen voor voetganger of bestuurder. Met 3 LED-lichtflitsen worden zij ‘gemarkeerd’. Naast het functionele ziet er het erg gaaf uit, alsof er vier ogen naar je kijken.

Tussen de koplampen is een forse grill geplaatst met daarin een handvol sensoren die in eerste instantie doen denken aan zwaailichten van een dienstauto van iemand die daar belangrijk genoeg voor is. Dit had ook onzichtbaar verwerkt kunnen worden, maar Audi kiest ervoor te laten zien dat de auto is volgehangen met veiligheids- en autonome systemen.

In het opgeruimde en overzichtelijke interieur tref je een overdaad aan luxe, digitale schermen met grote zorg voor het materiaal en afwerking, dat doen ze toch wel heel goed bij Audi! Je ziet veel terug van de A8, zoals de schermen, middenconsole, het met leder beklede dashboard en mooie sticksels. Over de binnenkant is er dan ook weinig te klagen, enige wat ik kan bedenken is dat je een brillendoekje mee moet nemen om de schermen vetvrij te houden van vingerafdrukken, verder niks anders dan lof!

Het bedieningsgemak van de schermen is uitzonderlijk goed. Het is duidelijk wat je op welk scherm bedient en door de haptische feedback voel je dat het doet wat het moet doen, dit werkt briljant.

Bovendien is de manier waarop je het bedient mooi gedaan. Zo stel je de temperatuur in door je vinger op het scherm naar boven of beneden te bewegen en kan je de apps op het bovenste scherm verplaatsen waar jij dit wilt, zoals je gewend bent van je smartphone. Een hele gave feature is de 3D camera, hiermee kan je swipend elke gewenste hoek van de auto bekijken en de graphics zijn een lust voor het oog.

Op de achterbank zit zelfs ik redelijk goed ondanks de aflopende daklijn en ook de beenruimte is prima. Mensen van gemiddelde lengte kunnen het hier goed volhouden. En als je dan met het gezin op pad gaat hoef je niet bang te zijn voor gebrek aan bagageruimte want ook dit is dik voor elkaar (535L). Het gemak van deze kofferruimte is dat de achterklep scharniert vanaf de daklijn waardoor je eenvoudig kunt in-en uitladen.

De auto is voorzien luchtvering, maar toch voel je gerommel in het onderstel bij grotere oneffenheden in het wegdek. Drempels worden niet altijd opgevangen zoals dat bij andere merken gebeurt. Deels heeft dit te maken met het sportonderstel van de gereden uitvoering, waarschijnlijk biedt de auto dan ook meer comfort met het standaard onderstel.

Het vermogen van de 50 TDI quattro testauto was meer dan voldoende. Waar de 50 precies voor staat is me nog steeds een raadsel, wel weet ik dat deze motor 286PK produceert waarmee je in 5.7sec op de 100kmh zit. Het verbruik van deze forse auto is verrassend goed met 1 op 17 bij gemiddeld gebruik.

Uiteraard is de A7 standaard voorzien van een automatische transmissie, een 8-traps om precies te zijn. Hij schakelt niet slecht, maar ook niet altijd even soepel als je het gaspedaal iets verder in trapt. De automaat heeft dan iets meer tijd nodig om de ideale versnelling te vinden. Echter zodra die ‘m eenmaal heeft gevonden, dan verzorgt het vermogen weer een glimlach op je gezicht.

Ben je een rustige rijder, dan is er niks aan de hand en zal je de autonome rijsystemen erg waarderen. Zet je de cruise control op 130kmh en ‘ziet’ de auto dat de maximum snelheid verandert naar bijvoorbeeld 100kmh dan past hij dit zelf aan. Op deze manier bespaart deze prachtige koets je een stapel snelheidsovertredingen.

De besturing is prima, al had dit iets strakker gekund. Wel heel prettig is de optionele ‘Dynamic all-wheel-steering’, oftewel achterwielbesturing. Doordat de achterwielen tot 5 graden meedraaien wordt de draaicirkel 110cm kleiner en kan je dus in beperkte ruimte eenvoudig manoeuvreren.

Niet onbelangrijk zijn tot slot de euro’s! De vanafprijs voor de Audi A7 is €90.000,-. De testauto, uiteraard vol aan gekleed, reken je een kleine €130.000,- voor af. Groot aandeel daarin zijn het s-line pakket en het fenomenale Bang&Olufsen audio systeem van 7 mille. Dat is een forse investering voor het beluisteren van je favoriete muziek, maar dan heb je werkelijk waar een concertzaal op wielen, wat een geluid! Alle klanken worden uitzonderlijk zuiver in het interieur weergegeven, ongeacht of het volume op 1 of 10 staat.

Momenteel heb je keuze tussen één benzine of één diesel. Op termijn zal er meer aanbod komen met kleinere motoren, maar ook de S en wellicht de RS zal niet worden vergeten. Genoeg materiaal om dus naar uit te kijken!

RDAuto