Instapmodel Mercedes introduceert opmerkelijke noviteiten met nieuwe A-klasse

augustus 8, 2018 - RDAuto

Comments are off for this post.

Dat nieuwe snufjes niet per definitie door het topmodel van een automerk geïntroduceerd hoeven te worden, bewijst de nieuwe Mercedes A-klasse.

                          
Laten we maar met de deur in huis vallen: het MBUX systeem, oftewel Mercedes Benz User Experience. Het is nieuw binnen de Mercedes familie, ziet er gaaf uit, laat zich eenvoudig bedienen, werkt over het algemeen goed en richt zich duidelijk op het digitale publiek.
MBUX bestaat uit twee digitale schermen. De linker zijn drie delen welke je afzonderlijk van elkaar kunt instellen naar gelang je wensen. Je projecteert hierop informatie van de reis, audio en navigatie op diverse manieren. Met de knoppen op het stuur scroll je door de menu’s en stel je ze eenvoudig in.
Het rechterscherm is bestemd voor voertuiginstellingen, zoals muziek, airco, verlichting binnen en buiten en stoelmassage, ja zelfs massagestoelen zijn mogelijk op de A-klasse!

Met iedere moderne auto kan je via voice control veel functies bedienen, waarbij de ene auto goed luistert en de ander zo nu en dan recalcitrante neigingen heeft. In deze A-klasse is het niet nodig eerst een knop in te drukken opdracht kan geven. Enige wat je doet is “Mercedes” roepen waarna ze vraagt wat ze voor je kan doen. Vervolgens roep je dat je het koud hebt, een restaurant zoekt of wilt bellen en de A-klasse regelt het voor je. Over het algemeen werkt dit goed, al vereist het enige training voordat je door hebt waar ze naar luistert.

Daarnaast denkt MBUX met je mee. Als je bijvoorbeeld dagelijks op hetzelfde tijdstip vanuit de file het thuisfront belt om te vertellen dat je later bent voor het eten, dan onthoudt Mercedes dit en stelt zelf voor of je ‘thuis’ wilt bellen op dat tijdstip. Gave feature!
Het bedienen van het centrale scherm doe je vanaf het stuur, het haptische touchpad (werkt uitstekend) of met touchscreen (werkt ook uitstekend).

Maar er is meer! De auto is in zowel de lengte, breedte als hoogte groter geworden. Met name de achterpassagiers krijgen er beenruimte bij en dat was ook wel nodig. Nog steeds is het niet riant op de achterbank met lange benen, maar dat is een gegeven bij premium hatchbacks in deze klasse.
Tevens de kofferruimte is gegroeid met 29 liter. De 370 liter houdt niet over, maar is voldoende voor dagelijks gebruik. Het ruimtelijk gevoel ervaar je dan ook met name op de voorstoelen.

Dit model lijkt in grote lijnen qua exterieur op het vorige model. De scherpe, strakke dag-rijverlichting en hoger geplaatste achterlichten, die doen denken alsof iemand je met dicht geknepen ogen aankijkt, geven het nieuwe model echter een meer sportief uiterlijk. In geval van de test auto wordt dit versterkt door het AMG-pakket, met daarbij behorende voor-en achterbumper, sideskirts en 18inch velgen.

mooie materialen en goede bediening op het stuur

Rijden met dit nieuwe model is een stuk comfortabeler dan zijn voorganger, hij deint meer over de weg en helt soms íets te veel over bij snelle scherpe bochten ondanks dat die vrij strak op de weg ligt.
Soms mist de auto gevoel in het stuur, met name op bochtige weggetjes houdt de feedback soms te wensen over.
Zet de lane-assist uit! Deze grijpt agressief in als je in een onbewaakt moment over de lijntjes rijdt. Het systeem remt dermate hard wat behoorlijk doet schrikken als je het niet verwacht.

Het aanbod van motoren bestaat vooralsnog uit 3 benzine motoren met 106 (A160), 163pk (A200) en 224pk (A250) en de gereden diesel (A180) met 116pk.

De diesel heeft voor Nederland voldoende vermogen en hij is zeer zuinig. Met een liter diesel rij je met gemak 20km als je er een economische rijstijl op nahoudt.

Concurrentie heeft de benz van de BMW 1-serie, Audi A3, Volvo V40 en de Lexus CT200h, waarbij de A-klasse met afstand de jongste is. Het zal dan ook niet lang duren voordat de andere merken met een reactie komen.
Tot slot de euro’s. Je rijdt de nieuwe A-klasse vanaf €30.695,-. Kies je voor een snelle uitvoering en vink je graag opties aan, dan komt je uit in de buurt van €60.000,-. Wil je deze auto leasen dan kan dit vanaf een slordige €480,- pm. Daarvoor heb je het instapmodel voor 5 jaar met 10.000km pj.
De gereden diesel kost €45.500,- Deze is voorzien van het AMG-pakket, uitgebreide MBUX systeem en een panoramadak. In de leasetarief springt deze auto bij 45.000km per jaar richting de €850,-pm

Het is natuurlijk traditiegetrouw nog wachten op de AMG-versies, die stellen nooit teleur!
Als je van gadgets houdt, een hip uiterlijk waardeert en veel ruimte overbodig vindt, dan is deze nieuwe A-klasse zeer geschikt.

RDAuto