Toen ik voor het eerst las dat Porsche een elektrische auto ging bouwen kreeg ik een error. Waarom zou een gerenommeerd sportmerk als Porsche daar z’n handen aan branden? Zij moeten 6 – en 8 cilinder motoren bouwen. Dit zou ten koste gaan van de merkbeleving, aldus mijn primaire reactie.
Vervolgens denk je er verder over na, want beleving is zoveel meer dan alleen de aandrijving en herrie uit de uitlaatpijpen. Het gaat om vormen, materiaalgebruik, gebruiksgemak, rij-eigenschappen en historie wat een auto karakter geeft. Ik ken Porsche, dus dit moést wel goed zitten. Maar toch, elektrisch……
…..en toen stond ik oog in oog met de knalrode Porche Taycan. Mijn vertrouwen in het merk werd meteen weer bevestigd! Het design van deze wagen is helemaal Porsche, misschien in een iets aangepaste vorm, maar de basislijnen zijn duidelijk herkenbaar. Is het een elektrische Panamera of een 4-deurs 911? Nee, de Panamera is 8,6cm langer en een 911 is nergens mee te vergelijken, want het is een 911.
De Taycan (betekenis: ziel van een enthousiast jong paard) kenmerkt
zich door de strakke dynamische aflopende daklijn, de lage neus en brede
heupen. De testauto deed daar een schepje bovenop met zijn karmijn rode kleur
in combinatie met de zwarte sierlijsten en 21 inch exclusive design aeroblades carbon
wielen. Het zwarte sport design pakket en enorme rode remklauwen maken het af.
De brede led-strip op de achterzijde, is niet nieuw binnen het merk. Zo’n dunne
als deze is dat wel en door de hoge plaatsing ervan zegt de auto ‘niemand doet
me wat’!
Maar hij doet wel veel met anderen, want jeetje, wat een publiekstrekker. Niet eerder zag ik onderweg zoveel duimen omhoog en carspotters die met een grote glimlach foto’s maakten als ik langsreed en mezelf lanceerde als het verkeerslicht op groen sprong.
Het interieur heeft een revolutie ondergaan, het is futuristisch en digitaal. Overeenkomsten met z’n grote broer Panamera zijn duidelijk te zien, maar in de Taycan is zo goed als alles digitaal. Dit betekent veel schermen, vier om precies te zijn, ja vier!
Achter het stuur een breed scherm in een grote boog die je
naar eigen wens kan indelen. In de hoeken zitten de touchbedienvelden voor onder
meer de onderstelfuncties die bij andere Porsches in de middentunnel zitten.
In het ‘midden’ het centrale navigatiescherm, nog steeds met de mooiste
graphics verkrijgbaar op de markt. Gek hierbij, is dat die iets rechts van het
midden staat. Als je net als mij moet leven met een tik voor symmetrie, kan dit
nog wel een dingetje zijn.
Daaronder zit een scherm met sneltoetsen voor onder meer de bediening voor klimaat, navigatie en andere instellingen. Heb je het genot op de passagiersstoel mee te zoeven, dan zit tegenover je het optionele 4e scherm. Hierop kan je mee navigeren, de radio bedienen of zelfs netflixen. Prettig is dat het scherm uit gaat zodra er niemand meer op de stoel zit, dan zie je ‘Taycan’ staan, zodat je weet dat je goed zit!
En goed zit hij, dankzij de geniale voorstoelen die je op oneindig veel manieren kan instellen. De klimaatcontrole is geweldig en tegelijkertijd iets omslachtig. Je bent gewend om aan de luchtroosters te frunniken om de luchtstromen te bepalen. In de Taycan gaat dit, uiteraard, elektronisch. Op het centrale display stel je de luchtroute in, door deze als het ware uit te tekenen zoals jij het wilt hebben.
Het vraagt dus een extra handeling, maar het is een gave gimmik én hierdoor blijven de rooster te allen tijde recht, erg prettig voor de symmetrietik. Over de materialen en afwerking kan ik heel kort zijn, fenomenaal! Althans, dan vergeten we even dat het stuur wat kraakt als je dit met de nodige kracht naar voor en achter duwt en trekt, want dat doe je niet!
Iedere Tesla rijder, ev-enthousiast en Porsche liefhebber vraagt zich: ‘hoe rijdtie?’. Dit is next level, zowel vanuit het Tesla- als ev perspectief. Dit is een ev van uitzonderlijk hoge kwaliteit op vlak van zowel de auto zelf als de accu prestaties. Vanuit Porsche-perspectief vind ik het moeilijk kwalificeren. Hij verrast je 100% of je blijft pro-cilinders, zo plat mag je ‘m wel slaan.
Is het een sportwagen met ruimte 5 personen? Tot op zekere hoogte wel. Achterin kan je goed zitten, maar verwacht geen zeeën van ruimte. En als je lange vrienden hebt, doe ze een plezier en pak de Cayenne voor de lange afstand. Zijn ze wat kleiner, gun ze dan een glimlach en neem ze mee in dit futurisme.
De actieradius blijft natuurlijk een belangrijk punt. De
Taycan is beschikbaar in 3 uitvoeringen, de 4S, Turbo en Turbo S met variërende
accucapaciteit van 79 tot 93 kwh. Hiermee heb je in de praktijk een bereik van
375 tot 525 km met vermogens van 460pk tot een bizarre 761pk in de
overboost-mode.
En je raad het al, dit betekent een absurde 0 naar 100 sprint. Het kost je
slechts 2,8 seconden en 7 seconden later tik je de 200km/h aan. Zijn deze
cijfers van Turbo S nou geen noodzaak voor jouw dagelijks gebruik, dan zit je
in de 4s ook prima met zijn 4 seconden sprint. Dit was tevens de testauto en
dat gaat als een raket, maar dan zonder steroïden. Er is geen logische reden
waarom je voor de Turbo of Turbo S zou kiezen, tenzij je het wilt omdat het kan
en gaaf is.
De ontwikkelaars van Porsche weten dat hun klanten graag gas (lees: stroom) geven en dat daarmee de actieradius in de vrije val raakt, maar ook daaraan is gedacht. De Taycan is namelijk de snelste ladende auto van dit moment. In slechts 22 minuten laadt je ‘m bij de snellader voor 80% op en zelfs dit is een (merk) beleving. Aan de voorkant van de Porsche bevinden zich aan beide kanten laadpunten, die elegant openen door over de horizontale strip te aaien met je vinger. Dit zijn de details wat Porsche één van de beste merken maakt, overal is aan gedacht.
Al kort is het doorgeschemerd, de Turbo(s) koop je niet met
een logische of natuurvriendelijke reden. Die koop je omdat het kan én als je
graag een halve ton extra besteedt aan meer vermogen.
De Taycan 4S is beschikbaar vanaf €110.700,-, op de testauto zat nog voor een
goede €50.000,- aan opties. Wil je toch dikker en sneller, dan schrijf je je
minimaal €158.000,- over voor de Turbo en €191.800,- voor de Turbo S. Prefereer
je iets meer bagageruimte, dan staat de Taycan Cross Turismo voor later dit
jaar op het programma voor iets meer dan €150.000,- Ga je leasen, reken op
minimaal €1350,- pm bij 60 maanden en 20dkm/j.
Naar verwachting zullen er voornamelijk 4S-en worden verkocht vanwege het
significante prijsverschil met Turbo’s, wat eigenlijk best een grappige naam is
als je bedenkt dat elektrisch auto’s geen turbo’s hebben, maar dat terzijde. Ze
zijn absurd snel, daar gaat het om!
Is de Taycan een Tesla-killer. Ja, op het gebied van
materiaal, afwerking en looks zonder twijfel, al blijven looks persoonlijk! Alleen
tja…die prijs. Voor één Taycan koop je een model S én model 3.
Ander concurrerend model op korte termijn is de Mercedes EQS, de elektrische
toplimousine uit Stuttgart, echter daar heb je niet de sportieve merkbeleving
waar veel Porsche kopers naar op zoek zijn.
Gaat het elektrische ten koste van de merkbeleving van Porsche? Het antwoord is tweeledig. Bij sprintjes is dit wel het geval, want je mist hét Porsche geluid. Ben je qua esthetiek altijd fan geweest van Porsche maar kon jij (of je buren) het geluid niet verdragen, dan is dit de uitkomst.
Zoef je voornamelijk op de cruise control over de snelweg, dan is er geen enkele reden om je zorgen te maken want alles klopt, wat een briljante wagen!