Jeep is een merk waar mensen weinig gevoel bij hebben in Nederland bij het oriënteren op een nieuwe auto. Waaraan ligt dat? Biedt het merk onvoldoende kwaliteit, te duur of is het iets anders? Reden genoeg om kennis te maken met dit relatief onbekende merk met dank aan Vireo auto Purmerend.
Ik reed met het nieuwste en kleinste model van het oorspronkelijke Amerikaanse merk, de Renegade, en wist niet goed wat ik kon verwachten. Dit veranderde op het moment dat de bestuurdersportier openging en ik naar binnen klom. Een hoge zit op ruime stoelen en een overzichtelijk, praktisch dashboard met grote knoppen. Centraal in het dashboard een groot scherm waarmee je zaken als navigatie, audio en temperatuur bedient. Zoals veel modellen is ook deze Renegade uitgerust met apple carplay, maar deze werkt wél goed en snel! Kwestie van telefoon inpluggen en klaar, zo heurt ‘t.
De systemen laten zich kinderlijk eenvoudig bedienen met de grote plastic knoppen, hier zie je het Amerikaanse in terug. Op het stuur tref je een aantal met knoppen voor onder meer de adaptive cruise control, hier ontbreekt helaas de volumebediening voor de audio, daarvoor ben je aangewezen op de draaiknop bij het centrale scherm.
De stoelen zitten prima, tenzij je op hoge snelheid de bocht doorgaat. Dan helt de auto over en glij je geleidelijk van het leder af. Dit is overigens niks om je zorgen over te maken in de compacte SUV, want het is geen auto voor op ’t circuit.
Het stuurgevoel is matig en het onderstel comfortabel. Ben je van plan in het zand of de bossen te ploegen, vergeet dan niet de vierwiel aangedreven Renegade mee te nemen.
De testauto is een handgeschakelde 3-cilinder motor met 120pk en daarmee kom je prima voor de dag! Hiermee accelereer je in 11,2sec naar de 100kmh met een top van 185kmh. Je hebt daarnaast keuze tussen de 150 of 180 pk 4wd motor met 4-cilinders en automatische transmissie.
Het hoekige model geeft voor het gevoel dat je in een grote auto zit ondanks zijn afmetingen: 424x180x176. Dit hoekige is onder meer prettig voor de bagageruimte van 351 liter met vlakke laadvloer, omdat je met gemak tot aan het plafond kunt opstapelen waarbij de achterklep moeiteloos in het slot valt. Let er vervolgens wel op dat bagageruimte eruit kan vallen zodra je de klep weer opent, want de koffers kunnen verschoven zijn tijdens een woeste rit.
Ben je achterbankpassagier, dan heb je zelfs als volwassene weinig te klagen. Want door de hoge zit steken je knieën minder naar voren.
Loop een rondje om de auto heen, dan vallen een aantal zaken op. De led-koplampen lijken in de grill te zijn gedrukt, met daar tussen de 7 sleuven waaraan je een Jeep herkent. In combinatie met de forse bumper-partij maakt de auto hiermee een stoere indruk. Uiteraard hebben de donkere tweekleurige velgen hierin een grote bijdrage net zoals de plastic wielkassen rondom waardoor die breder lijkt.
Als je goed kijkt, vindt je zowel aan de buiten als binnenkant leuke details van jerrycans, de 7-sleufs oer-grill en hints naar offroad rijden, kijk maar eens goed naar de achterlichten en hoekjes in de ramen!
Je vraagt je natuurlijk af: deze compacte suv van een premium merk, wat kost zoiets? Dat valt reuze mee: voor het gereden exemplaar betaal je €32.880,- met een vanaf prijs van net iets maar dan €26.000,-. Wil je offroaden met een 4WD dan begint de prijslijst bij €39.000,-.
Terugkomend op de vraag: Is het terecht dat Jeep bij weinig mensen een rol speelt in de orientatie op een nieuwe auto? Absoluut niet! Deze Jeep Regengade biedt zonder twijfel value for money en is uitermate geschikt voor een brede doelgroep. Het is een onderscheidend, leuke stoere auto die net even anders is dan anders.