Een SUV, limousine, coupe of crossover. Combineer deze met elkaar, neem een aantal componenten van de Audi A7, Q7 en de A8, en zo heb je dit hagelnieuwe model: de Audi Q8.
Je denkt al snel dat dit een Q7 is met afgehakt achterwerk, maar dat dat ligt net even anders. De Q8 is korter (7cm), breder (4cm) en lager (3cm). Dit maakt hem niet alleen wendbaarder, maar geeft ook een dynamisch uiterlijk die je als futuristisch kan omschrijven. Met name de matrix-koplampen en brede achterlichten in combinatie met de robuuste 22inch velgen laten je bijna denken dat we te maken met een concept-model.
De LED lichtstrop, die zich strekt over de hele breedte, kennen we van de topmodellen van de Audi A7 en A8. Met name bij nacht ziet dit er fenomenaal uit.
De voorkant kenmerkt zich door de enorme octogronale one-frame grill. Oftewel een grill met acht punten waarin twee rechthoekige units in zijn verwerkt die doen vermoeden dat het de blauwe zwaailichten van een politiewagen betreft. Maar nee, dit zijn sensoren en bij Audi is men van mening dat iedereen mag zien hoe veilig de auto, dus plaatsen ze hen duidelijk in het zicht.
Bij de instap valt op dat de ramen geen raamomlijsting hebben. Dit draagt enerzijds bij aan het coupé-achtige karakter en biedt anderzijds praktisch voordeel, doordat de dakstijl hierdoor hoger is en je gemakkelijker instapt zonder je hoofd te storen.
Het interieur is zakelijk, strak vormgegeven en voorzien van schitterende schermen die zich bijzonder eenvoudig laten bedienen. De twee middelste schermen geven haptische feedback, dit betekent dat je een subtiele klik voelt en hoort als je een knop indrukt (vergeet je brillendoekjes niet vanwege vingerafdrukken).
Eén van de pronkstukken van deze Q8 en Audi in het algemeen is de 360graden camera waarmee je realtime vanuit alle hoeken om de auto kan draaien, dit is bijzonder indrukwekkend. Je zou er bijna de hele dag voor achteruit gaan rijden. Nadeel daarvan zou echter zijn dat je dan niet kunt genieten van het haarscherpe head up display.
De stoelen zitten als gegoten en ook op de achterbank zit je opvallend ruim met voldoende been-en zelfs hoofdruimte ondanks de aflopende daklijn. De lederen bekleding, de sticksels en overige materialen zijn van hoge kwaliteit en prachtig afgewerkt.
Eenmaal de motor gestart en je geeft gas, dan voel je de kracht van de 3 liter TDI V6 met in dit geval 286PK en 600nm koppel. Dit is tevens voorlopig de enig leverbare aandrijflijn. In de nabije toekomst zullen er meer diesel en benzine uitvoeringen beschikbaar zijn inclusief de topversie RSQ8.
De krachtbron van de gereden 50TDI is voldoende en hij komt vlot van zijn plek totdat je hem flink op zijn staart wil trappen…dan merk je dat je een grote auto bij je hebt met maarliefst 2200kg aan schoonheid en techniek. Desondanks 0-100kmh in 6,3 seconden met een top van 245kmh, dat zijn geenzins cijfers om je voor te schamen.
Het rijgedrag van deze Q8 is best wel heel erg goed. Door de meedraaiende achterwielen voelt de auto kleiner aan dan die daadwerkelijk is. Daarbij zorgt de luchtvering voor een prettig comfort, al voel je met deze 22inch dikke wielen meer van de hobbels in de weg dan je zou willen. Ziet er dus mooi uit, maar draagt niet bij aan de beleving die je mogelijk verwacht in een auto als deze. Gelukkig kan je ook op 20 of 21 inch bij Audi de showroom uitrijden. Tenzij je natuurlijk kiest voor de RSQ8, dan verandert het verhaal.
De 8-traps automaat doet zijn werk prima zolang je hem niet in de sportstand zet. Dan moet hij nét teveel nadenken over de juiste versnelling. Als je bijvoorbeeld accelererend de bocht uitkomt had die al in de tweede versnelling moeten zitten, maar helaas dat zit hij dan nog niet. Dat is een puntje van aandacht.
Wat gaat de koets kosten? Je hebt minimaal €110.000,- nodig. Echter zoals bij ieder premium merk kan je losgaan in de optielijst, dus neem voor de zekerheid €130.000,- mee. De gereden uitvoering, met veel dank aan Broekhuis Audi Alkmaar, is van jou als je een beetje meer meeneemt dan €155.200,-
Deze Audi Q8 koop je wanneer de Mercedes GLE coupe, BMW X6 of toekomstige Porsche Cayenne Coupe het net niet voor je zijn, wat daar de reden ook van is. Als je graag offroad rijdt, kan je met deze luxe SUV ook prima uit de voeten door de standaard vierwielaandrijving. Maar laten we eerlijk zijn, het is leuk om een keer hiermee over het strand te stuiteren, maar daarvoor koop een auto als deze niet. Je koopt ‘m als je graag hoog zit, het merk Audi waardeert en je van design houdt. De bijna 5 meter lange Q8 is behoorlijk ‘in your face’ en tegelijkertijd elegant met aan de binnenkant een zakelijke en digitale ambiance.
Dus jah, het is wel degelijk een auto met eigen karakter.