Het is inmiddels de derde generatie van de 4-deurs coupe die Mercedes op de markt brengt en het is wederom een auto met een onderscheidend en opvallend uiterlijk. De voorkant heeft naar eigen zeggen van Das Haus een haaienaangezicht en ik kan ze geen ongelijk geven. Hoekige led verlichting met daar tussenin een dikke grill met de ster in het midden geven een agressief uiterlijk.
De elegant aflopende daklijn en deurramen zonder stijlen benadrukken het coupé karakter. De sideskirts van het AMG-pakket geven de auto een gespierd uiterlijk en dan loop je door naar de achterkant: mooie uitlaten en diffuser, maar die verlichting….Dat had beter gekund.
Misschien wel het belangrijkste nieuws is de aandrijflijn. Mercedes maakte voor alle motoren met meer dan vier cilinders altijd gebruik van V-motoren, maar bij deze CLS 450 betreft het een 6 in lijn met een EQ-boost functie. Dit betekent dat de startmotor, tevens dynamo en hulpmotor is. Deze hulpmotor genereert 22PK en maakt de CLS dus eigenlijk een hybride. De auto heeft hierdoor meer vermogen, koppel en heeft minder co2 uitstoot wat gunstig is voor het milieu én de portemonnee.
Los van het extra vermogen merk je in de praktijk helemaal niks van deze elektromotor en dat is prettig. Komt er dan geen 8 cilinder voor de CLS? Nee, want die is gereserveerd voor de GT coupe die in de pijplijn zit.
Alle CLS modellen zijn 4-matic, dus vierwiel aangedreven wat bijdraagt aan een goede wegligging en tractie. Ondanks dat het in principe een comfortauto is, zoals we het merk kennen, kan je snel met deze auto rijden, ook door de bochten zonder grip te verliezen. En snel is hij! Met een gecombineerd vermogen van 367pk waarmee je in 4,8sec op de 100kmh zit met een top van de gebruikelijke 250kmh. Desondanks is de auto relatief zuinig, want 1 op 12 is realistisch als je ‘m niet constant op zijn staart trapt.
Mercedes=comfort en dat merk je meteen als je achter het stuur of ergens in de auto plaatsneemt. Goede stoelen, met fijn leder, mooi dashboard voorzien van mooie materialen en fantastische afwerking. Deze edition 1 uitvoering heeft zelfs het suède hemelbekleding. Heeft dat nut? Dat weet ik niet, maar het maakt de ambiance nog sjieker dan die al was. Maar hiermee is feest het nog niet over. Wat te denken van het air-balance pakket: Je stelt je smaak in (frisheid, warmte of vitaliteit) en de auto selecteert geschikte muziek, sfeerverlichting en parfum voor je! Mooi detail is dat je de sfeerlichting met alle kleuren van de regenboog niet alleen onder de deurpanelen en het dashboard ziet, maar ook ín de turbine rooster, welke overigens bijzonder mooi zijn ontworpen.
Ook de CLS heeft zoals een aantal van z’n familieleden twee naast elkaar geplaatste 12,3 inch schermen met hoge resolutie. Beiden kan je vanaf het nieuwe stuurwiel bedienen. De vorige stuurbediening wekte nog weleens irritatie op, deze daarentegen doet wat die moet doen én ziet er ook weer mooi uit met aluminium afwerking.
De autonomen systemen houden de auto keurig binnen de lijntjes, bewaaren de gewenste afstand op je voorganger en haalt zelfs voor je in.
Rustig suis je ook over drempels met behulp van de air-matic oftewel luchtvering. Dit gaat zo vloeiend dat je nauwelijks iets van oneffenheden in het wegdek merkt.
Deze Mercedes CLS is een bijzonder goede auto, maar iets te klagen is er altijd. Hoofdruimte, dat is probleem voor lange mensen. Op de voorstoel is het nog net te doen, zolang de voorstoel op de laagste stand staat. Achterin is het echter geen pretje voor iemand van 1.95m en schoenmaat 45. Zit je regelmatig op de achterbank en ben je bovengemiddeld lang, laat dan de CLS staan en kies voor bijvoorbeeld een E of S-klasse.
Hebben we het over prijs, dan doet de CLS ook best een beetje pijn. De vanafprijs is €93.000,- Dan rij je een diesel met 286PK. De gereden CLS 450 edition 1 uitvoering heeft een prijskaartje van €132.000,-. Een hoop geld voor veel auto! Dan zijn ook wel alle opties en pakketten aangevinkt.
De testwagen ziet er natuurlijk heel dik en misschien schreeuwerig uit. Dit komt door de kleurcombinatie van seleniet grijze lak, zwarte 20 inch velgen, AMG-pakket en privacyglass. Uiteraard kan je hem ook minder opvallend configureren, al blijft het altijd een opvallende verschijning.
Concurrentie is er slechts van één merk, de Audi met zijn (eveneens) nieuwe A7. Wat uiterlijk betreft zijn ze aan elkaar gewaagd. Wie de beste is beslist een ieder voor zich. Binnenkort zal ik hier mijn oordeel over geven, nadat ik er mee heb gereden. Mijn verwachting is een nek-aan-nek-race.