Meer ev-keuze luxe segment dankzij de Jaguar I-pace

januari 17, 2019 - RDAuto

Comments are off for this post.

Vanaf het moment dat Jaguar de I-pace aankondigde stonden zakelijk rijders bij Jaguar in de rij, want dit is het eerste model dat concurreert met de alleenheerser in het premium elektrische segment Tesla. Met een (WLPT) actieradius van 470km en de tekeningen van het futuristische design waren de verwachtingen hoog. Maakt het merk dit waar? Aan de hoge verkoopaantallen te zien wel!

De zakelijke rijders stelden als eis: ‘registratie in 2018’, want dan profiteren ze nog van de gunstige 4% bijtelling over de volledige cataloguswaarde. Alles wat in 2019 wordt geregistreerd betaal je 4% bijtelling over de eerste €50.000,- alles daarboven wordt je voor de volle 22% aangeslagen voor privé gebruik. De minimale cataloguswaarde is €81.000,-, indien je los gaat op de optie en pakkettenlijst dan kan de teller doorlopen tot €130.000,-. Dit betekent dat je voor deze SUV coupe duizenden euro’s per jaar voordeliger uit bent bij registratie in 2018.

Los daarvan, wat houdt dit hagelnieuwe model van Jaguar eigenlijk in? De I-pace kenmerkt zich door zijn bijzondere en opvallende futuristische vorm. Aan de grote grill, brede heupen en verlichting herken je de stijl van Jaguar. Maar in tegenstelling tot overige modellen van het merk heeft deze ev geen lange motorkap, want die is overbodig geworden. In plaats daarvan is er een onderstel ontwikkelt, waarbij de wielen op de verste hoeken van de auto staan zodat er veel ruimte ontstaat voor accu’s. De wielbasis is vergelijkbaar met die van een toplimousine en doordat de cabine ver naar voren is geplaatst tref in de cabine bijzonder veel ruimte. Zoals eerder gezien bij familielid Range Rover Velar zijn de handgrepen vloeiend weggewerkt in de deur, dit blijft mooi om te zien.

De auto is voorzien van 2 elektromotoren van ieder 200pk en 350nm koppel, op elke as 1. Dit is tevens de enig leverbare motor, dus daarover hoef je niet lang na te denken. Hiermee sprint de bijna 2200kg wegende koets in 4,8sec naar de bekende 100kmh met een top van 200kmh.

Onderin de wagen zit een 90kwh accu’s, die je helaas niet via het 3 fase laadsysteem kunt laden waardoor het thuisladen traag gaat. De visie van Jaguar is hierbij dat de meeste mensen voldoende hebben aan capacitieit voor woon/werk verkeer welke vaak niet meer dan 50km is. Via een AC-wallbox (7kwh) laadt je de auto thuis op in ongeveer 10uur tot 80%. Slim van de I-Pace bij het laden is dat de temperatuur van de batterij automatisch wordt verhoogd of verlaagd om het laadproces te optimaliseren en maximaal rijbereik te krijgen.

Kijken we naar de actieradius, dan is de 470km volgens de WLPT niet haalbaar. Reken bij gemiddeld verbruik op een bereik van zo’n 380km op een volle accu. Dit heeft te maken met de cw-waarde, oftewel de aerodynamica van de auto. Jaguar vind het behoudt van het Jaguar design belangrijker dan de luchtweerstand, met kwh verlies tot gevolg.

Door het laaggeplaatste accupakket heeft de auto een diep zwaartepunt. In combinatie met de vierwielaandrijving heb je enorme grip en zit je aan het wegdek vastgepakt. De auto laat zich one-pedal-driving op zowel hoge als lage stand. Zodra je het gaspedaal loslaat remt de auto af, hiermee regenereer je energie die wordt opgeslagen in de accu’s. Op de hoge stand is de remkracht voelbaar meer dan de lage stand welke meer voelt zoals bij een conventionele brandstofmotor. Tijdens het rijden merk je dat je op pad bent met grote wielen. De 22inch velgen mogen dan oogstrelend zijn, voor meer rust en comfort neem je de 20 of 19 inch.

Puntje van aandacht is de cruise control. Bij het verstellen hiervan reageert de auto pér gewijzigde kilometer, waardoor die steeds een beetje gas geeft en daarna weer stopt. Dit had soepeler gekund gezien de 96-jarige ervaring in het bouwen van auto’s.

Het interieur is helemaal des Jaguar. Strakke afwerkingen met mooi sticksels en een glooiend dashboard. Daarin staat die op een hoger niveau dan Tesla. De ergonomie van de schermen is daarentegen niet zijn sterkste punt. Soms is het even zoeken voor het aanpassen van instellingen en zaken instellen op jouw persoonlijke voorkeur, dat kan met deze auto! Zowel op het centrale scherm als achter het stuur. De software is sterk verbeterd ivm een aantal maanden geleden, maar toch lopen ze iets achter op de concurrentie. Daaraan wordt echter gewerkt, aldus de verkoopadviseur van Jager auto in Heemskerk. Het 3e scherm van het touch duo pro systeem gebruik je voor de klimaatinstellingen. Prachtig detail is de knop waaronder zowel de climat control als de stoelverwarming/verkoeling onder zit.

Zoals gezegd is er binnenin veel ruimte, zelfs met het panoramadak. De bestuurdersstoel had met mijn lengte van 1.95m iets lager instelbaar mogen zijn, achterin is het dan weer bijzonder goed vertoeven met voldoende beenruimte en steun aan de bovenbenen.

Directe concurrent is de Tesla model s 75d die ondanks zijn kleinere accucapaciteit meer km’s uit de batterij haalt. Kies je voor de Jaguar, dan krijg je een meer dynamische auto met mooiere materialen, betere afwerking en minder kieren en naden. Op gebied van EV heeft het merk een belangrijke stap gemaakt en zullen ze ons ongetwijfeld in de nabije toekomst verblijden met meer batterij aangedreven wagens.

 

RDAuto