Skip to main content

Ondanks dat deze testrit al een tijdje op de agenda stond, keek ik er bijzonder naar uit. Ik had ‘m nog nooit in levende lijve gezien. Des te gaver het moment wanneer ik parkeer bij Porsche Centrum Amsterdam en ik ‘m verscholen achter een schitterende Panamera Touring Sport zie glimmen. Hoe dichterbij ik kwam, hoe breder m’n glimlach werd. Dit is de hele dag zo gebleven, het was tijd voor Porsche Cayenne Coupé Turbo.

Je houdt ervan of niet, ik ben groot liefhebber! Het moment dat je de sleutel omdraait en de 8-cilinder begint te ronken. Maar niet alleen je oren worden geprikkeld, ook je ogen krijgen flink de kost door het haarscherpe dasboard met kraakhelder scherm.

Normaliter neem ik uitgebreid de tijd om een auto van de buitenkant te bewonderen. Voor deze sportwagen maakte ik een uitzondering, hier moest mee gereden worden.
Van begin af aan voel je aan al je zintuigen dat je te maken hebt met een bak aan vermogen. Met deze turbo uitvoering betekent dat 550pk! Dat is best fors, maar had er niet één van willen missen. Eerlijk is eerlijk, nodig is het allerminst. Maar hey! Het is een Porsche, dan móet je het eerst weg kunnen zijn bij het stoplicht. Het laat dan ook weinig te raden over hoe blij je bent vooraan te staan bij een rood stoplicht. Mede door de 770nm koppel wordt je als een raket gelanceerd. Niet voor niks betekent Cayenne ‘heet kruid’, leuk weetje! Daarmee schiet je in 3,9sec naar de 100km/h en knal je door naar maar 286km/h, dus niet de gebruikelijke duffe 250km/h.
Ik dacht hetzelfde als jij, waarom dan niet de magische grens van 300 aan kunnen tikken? Dat is verklaarbaar en brengt ons op formaat en gewicht.

Het vereist weinig verbeelding om te begrijpen dat we te maken hebben met een zwaargewicht. 2275kg sleurt deze auto mee zonder passagiers. In combinatie met zijn riante afmetingen heb je nou eenmaal te maken met beperkingen. Luchtweerstand is verantwoordelijk voor de nodige vertraging. Tegelijkertijd word dezelfde lucht gebruikt door de spoiler die uitklapt boven 90km/h voor extra downforce. Maakt dit de auto fysiek mooier? Ik vind van niet. Hij klapt dan wel uit, maar het lijkt alsof die ergens blijft haken. Het is ‘m net niet. Bij lage snelheden klapt die gelukkig automatisch weer in en hoef je je nergens voor te schamen.

Kijk nog even naar het uiterlijk. Je ziet een indrukwekkende niet-alledaagse verschijning. SUV’s zijn al jaren niet meer weg te denken uit het straatbeeld, suv’s met Coupé daklijn zijn al zeldzamer. SUV’s Coupé met aflopende daklijn die er ook nog proportioneel uitzien zie je zelden. De Cayenne Coupé is daar één van.

Deze auto is heel veel: De witte kleur, het zwarte dubbel bubbel dak, de geblindeerde achterramen, de donkere enorme 22inch velgen met daarachter remklauwen waar een vliegtuig op kan landen zo groot, zwarte brede diffuser, de enorme grill, 4 sport uitlaten, achterlichten over de gehele breedte en niet te vergeten enorme wielkassen. Het is heel heel veel en het is fantastisch. Waar dit vaak ordinair wordt, kan Porsche dit zich zonder problemen veroorloven.

De Cayenne Coupé zit voortreffelijk. De voorstoelen zijn voorzien van meer knopjes dan menig smartphone waarmee je ze op alle denkbare manier instelt. Het kleur van het zit-en rugvlak van de stoelen is twijfelachtig, gelukkig is er keuze uit andere kleuren. Geen reden tot zorgen dus.
Ook achterin zit je verassend goed, ondanks de aflopende daklijn. De achterbank is 30mm verlaagd t.o.v. de gewone Cayenne, waardoor voldoende hoofdruimte ontstaat om rechtop te zitten. Standaard biedt de Coupé overigens plek aan 4 personen. Daarmee benadrukt Porsche dat het een Coupé betreft. Optioneel is een 5-zitter leverbaar.

Alles in deze auto doet je eraan herinneren dat je je in een luxe sportwagen begeeft. Het volledige interieur bestaat uit prachtige materialen. Het dashboard is volledig bekleed met mooi leder, evenals de deurpanelen. Het enorme glazen touchscreen is fenomenaal en is misschien wel het beste systeem verkrijgbaar op de markt op dit moment. Het ziet er niet alleen indrukwekkend uit, het werkt intuïtief en snel. Je bedient het systeem eenvoudig en de haptische feedback is prettig. Vergeet niet een brillendoekjes bij de auto te bestellen om vetvlekken van je vingers weg te poetsen.
Idem dito voor de middenconsole, waar je naast glas mooie metalen draaiknoppen vindt.
Last but not least, het dak, stuur en hendels naast het middenconsole zijn voorzien van alcantara. Is het nodig? Nee! Moet het erbij? Ja! Dit zijn de dingen die het rijden in deze kolos nog nét wat plezieriger maken. En wat is een Porsche zonder analoog tellertje op de dashboard om rondetijden bij te houden? Precies, hierdoor weet je wat je rijdt.
De afwerking is van uitzonderlijk hoog niveau. Je kunt dan ook stellen dat het interieur redelijk briljant is en dat verwacht je ook van een luxe koets in deze prijscategorie.

In de testauto is voor een goede €50.000,- aan opties verwerkt. Dit betekent onder meer meesturende achterwielen voor een merkbaar kortere draaicirkel, een dubbel bubbel dak die 21kg gewicht bespaard en ook het premium audiosysteem mag niet ontbreken. Hoeveel watt uit hoeveel speakers deze levert, ik weet het niet. Wel weet ik dat het de ziggo dome op wielen is. Hoe luidt je ‘m ook zet, hij klinkt werkelijk fenomenaal.

Als je we dan in het kippenvel moment en geluid blijven. Het is een cadeautje voor de buitenwereld als je voorbij rijdt. Op het stuur zit een draaiknop voor de rijmodi, voorzien van onder meer sport en sport+. Afhankelijk van hoe sportief je ‘m instelt schakelt de auto een aantal versnellingen terug en de toeren schieten omhoog. Zet daarbij de kleppen open en ik wist niet dat m’n glimlach zó breed kon zijn. Dit gold ook voor voorbijgangers die weten wat mooi is. Einde dag deden m’n kaken er zeer van.

Het dubbel bubbel dak zit ik wat dubbel in. Het ziet er fantastisch uit en bespaart de nodige kilo’s  wat marginaal ten goede komt aan de prestaties. Van de buitenkant wekt het de druk van een panoramadak. Lichte teleurstelling ontstond bij het besef dat het een dicht en donker plafond betrof. Maar wat voor één?! Volledig voorzien van alcantara, dat maakt veel goed.

Als je graag stuurt, ben je op je gemak in de Cayenne. Hij stuurt ongelooflijk strak voor een SUV van dit formaat. Het circuit leent hij zich uitstekend voor ondanks dat een 911 uit dezelfde showroom de voorkeur heeft.
Het onderstel biedt dankzij de luchtvering uiteraard veel comfort en een retourtje wintersport zal een genot zijn, zelfs als je een sneeuwdump tegen het lijf loopt, de Cayenne trekt je er moeiteloos doorheen. Geen terrein is teveel voor deze alleskunner, maar zeg nou zelf, koop je deze wagen om offroad mee te spelen?

Smaak is persoonlijk en menig Porsche liefhebber zal nooit een SUV (Coupé) met een Porsche logo in z’n garage willen zien, waarvoor alle begrip. Echter, het is vrijwel onmogelijk te ontkennen dat het een uitzonderlijke wagen is! Wat mij betreft schuurt deze auto aan tegen perfectie. Hij is groot, praktisch, snel, comfortabel, sportief, mooi en zeer luxe. Er blijft weinig te wensen te over los van de genoemde kleinigheidjes.

De Cayenne Coupé is leverbaar vanaf €109.000,- voor de hybride-uitvoering. Daarna staan de ‘gewone’ Coupé en S Coupé in de boeken voor respectievelijk €122.800,- en €139.000,-. Voor het gereden topmodel, de Turbo met brullende V8, moet je minimaal €206.500,- aan de dealer overmaken. Dit betekent dat je voor het ultieme geluid van de 8-cilinder een meerprijs betaalt van een jong gebruikte Porsche Panamera, dat is wel een dingetje! De calculerende lezer heeft inmiddels uitgerekend dat het gereden testmodel €256.500,- op het prijskaartje heeft staan. Daarvoor koop je ook een leuk vakantiehuisje of twee basis Cayenne’s. Het leven bestaat uit keuzes maken.

Concurrentie? Bij dé drie Duitse premium merken zullen ze zeggen van wel, maar nee, die bieden niet wat Porsche wel doet. De Lamborghini Urus komt qua model en prestaties het dichtst in de buurt van de Cayenne Coupé Turbo, maar is toch weer een andere auto. De Porsche Cayenne Coupé is een op zichzelf staande auto en biedt uitstekend alternatief voor de Cayenne rijders die zoeken naar meer dynamiek of het gezin dat een écht sportieve hoge auto vol allure prefereert en graag rondrijdt met een glimlach.