Veel premium merken hebben al enige tijd een stekkerauto staan in de showroom, Mercedes nu ook! Het merk staat bekend om zijn comfort en innoverende technieken en ook met de EQC400 blijft het merk bij zijn waarden. Zo weten ze van iets eenvoudigs en alledaags als het navigatiesysteem de ‘ah-erlebnis’ te creëren. Eentje waardoor je nooit meer verkeerd zult rijden of je nek zult verdraaien bij het verkeerslicht. Dit biedt niet alleen comfort, het bespaart stress én ziet er magnifiek uit.
De Nederlandse automotive is al enige tijd overspannen door de elektrische perikelen en parallelle bijtellingsgekte. Mercedes en haar berijders profiteren hier nét niet optimaal van met het eerste elektrische model dat er echt toe doet binnen het merk.
De midsize SUV met vermogen waarmee je bijna opstijgt zal vele opritten gaan vullen. De auto valt op zonder te schreeuwen, hij is chique en elegant met een sportief randje als je het AMG-pakket aan vinkt.
Ronde glooiende lijnen vormen het design aan alle kanten met uitzondering van de verlichting. Duitse premium modellen in de hogere categorie zijn veelal uitgerust met horizontale led-strips over de gehele breedte. Mercedes is daarin niet anders, maar doet dit met de EQC ook aan voorkant. Dit ziet er indrukwekkend uit, echter een ononderbroken led-strip was nóg mooier geweest.
Aan de achterkant treffen we anders dan gebruikelijk bij ev’s geen look a like uitlaat, want waarom zou je de indruk wekken dat er uitlaatgassen zijn die er niet zijn? Nergens voor nodig!
Er is veel aandacht besteedt aan futuristische en
aerodynamische looks waarbij de blauwe lijntjes in de koplampen en op embleems doen
herinneren zien dat je emissieloos rijdt. De grote wielen, zoals gebruikelijk
bij een SUV van dit formaat, zijn keurig in verhouding en ontworpen op minimale
weerstand.
Een niet opvallend, maar belangrijk detail voor de rust en elegantie van de
koets, is de chromen strip rondom de gehele auto langs de bumpers en
sideskirts. Je kunt ook kiezen voor aluminium treeplanken als je stoerdere
looks prefereert.
Dit karakter stroomt naadloos door in het interieur. Het prachtige twee kleurige interieur creëert een ambiance die uitnodigt te onthaasten. De sfeerverlichting, met keuze uit 64 kleuren, verzorgen de sfeer die jij wilt. Dit blijft niet beperkt tot de verlichting. De EQC selecteert passende muziek afhankelijk van de stemming die je aan woord wilt creëren en vertelt tijdens lange ritten welke nek-en schouderoefeningen je kunt doen om bij de les te blijven. Dit werkt vrij geniaal.
Als je van digitaal houdt, kan je het MBUX systeem, die zijn introductie vond bij de huidige A-klasse, alleen maar waarderen. Dit betekent twee horizontale schermen waarmee je de hele auto kunt bedienen via het touchscreen, touchpad, het stuur of d.m.v. spraak. Zeg ‘hey Mercedes, ik heb het koud’ en de verwarming gaat omhoog of ‘hey Mercedes, ik heb honger’ en hij brengt je naar een restaurant naar keuze. En de manier waarop hij de weg wijst is waanzinnig!! Los van de gebruikelijk kaart en heap-up-display schakelt het systeem bij een naderende afslag over op ‘live-traffic’. Dit betekent dat je live op het centrale scherm ziet wat er voor je gebeurt én bij de afslag staat een blauwe pijl met juiste rijrichting en de straatnaam in het scherm geprojecteerd. Eenmaal in de straat van bestemming staan alle huisnummers geprojecteerd waarbij één als finishvlag: ’u bent gearriveerd op uw bestemming’. Verkeerd rijden is hiermee verleden tijd en dat is nog niet alles!
Je kent het wel, je staat bij een verkeerslicht vooraan in de rij en moet jezelf in onnatuurlijk bochten persen om te kunnen zien wanneer het groen is. Je lichaam is hier natuurlijk niet voor gebouwd: nek verdraaien, verzitten, gordel losser maken en dat meerdere malen herhalen of een tijdje vasthouden. Moeilijk, moeilijk, dit wil je niet!
Mercedes heeft een oplossing voor dit ongemak. Een camera aan boord herkent het verkeerslicht en projecteert deze op je scherm. Jij kunt rustig achterover leunen in de comfortabele zetel en wachten tot je verder mag zoeven.
Gebruik je wachttijd bijvoorbeeld om het sjieke interieur nog eens goed in je op te nemen. Je ziet dan luchtroosters met een gouden kleurentint en veel pianolak. Over de breedte onder het voorruit lopen drie lijnen die we eerder aan de buitenkant zagen. Dit benadrukt het hightech gevoel van de auto. Deze lijnen vind je in het klein terug achter het stuur en de twee MBUX schermen. Hoewel ze perfect werken hadden de schermen een fractie groter gemogen, dan waren ze meer in verhouding met de omvang van de auto geweest.
EQC 400, het getal zegt het eigenlijk al, dit betekent dik 400pk met 760nm koppel. Je brengt de 2400kg wegende ev daarmee in 5,1 sec naar de 100km/u en stoomt door tot 180km/u, want dat is voldoende.
Het rijgedrag is voornamelijk gericht op, hoe kan het ook anders, comfort. Hij stuurt niet bijzonder strak, gevoelloos allerminst. Luchtvering voor, stalen veren achter. Qua windgeruis scoort de SUV hoog, dit wordt tot een minimum beperkt evenals rolgeluid. Het is één van stilste elektrische wagens in zijn segment.
Adaptive cruise control, disctronic plus bij Mercedes, wisselt per merk of het fijn werkt of juist niet. Mercedes doet dit, hoe kan het ook anders, zeer goed. Alleen het laatste stukje als de auto bijna tot stilstand komt had iets soepeler gekund. De lane assist daarentegen is subliem. De auto voelt haarfijn aan wanneer die wel en niet moet bijsturen.
Ruimte, is de deze auto praktisch om het hele gezin mee te vervoeren? Je kunt vijf volwassenen kwijt als je een beetje propt. De kofferruimte is voldoende, maar voor een auto van dit formaat verwacht je wat meer. Het is een vlakke laadvloer en biedt 400ltr ruimte. Met vijf volwassen en ieder een grote koffer en handbagage sta je dus voor een uitdaging. Gelukkig komt dit zelden voor en anders knoop je een aanhangwagen achter je EQC, want hij kan 1800kg trekken.
Voor het opladen van je telefoon of andere devices, ben je
aangewezen op één van de vele USB-C poorten of de mogelijkheid tot draadloos
laden. USB kent deze auto niet, dit kwam mij onhandig uit, maar misschien loop
ik achter op gebied van telefonie.
Over laden gesproken voor degene met range anxiety. Volgens het boekje bedraagt
de actieradius van de 417 km. Zoals gewoonlijk houdt rekening met 10 tot 20% afwijking.
In 40 minuten laadt je ‘m aan de snellader op tot 80%, aan de wallbox thuis
vraagt dit een kleine 9uur. De vraag die je jezelf kunt stellen is: welke
dagelijkse afstand rijd ik 90% van de tijd. Dan zal blijken dat de waarden van
de EQC voor de meeste ritten meer dan voldoende is.
Mercedes is niet het eerste merk dat een grote elektrische SUV op de markt brengt, hij neemt het op tegen de Jaguar I-pace, Audi E-tron en Tesla. Helaas voor benz hebben ze lichte achterstand als het aankomt op de fiscale rijders, want slechts een enkele EQC is geleverd in 2019 in tegenstelling tot vele E-tron’s en Tesla’s. Tegelijkertijd is er komend jaar nog steeds veel fiscaal voordeel te behalen t.o.v. brandstof auto’s. Je moet 8% tot €45.000 van de cataloguswaarde en 22% over de rest wat boven deze waarde zit optellen bij je inkomen. Dit scheelt nog steeds €6300,- bruto per jaar i.v.m. brandstof auto’s = significant.
Interesse in deze elegante EQC, neem dan €81.000,- mee naar je lokale Mercedes dealer. Aan de testwagen hangt een prijskaartje van €95.000,-, dan is die nagenoeg full-option. Ben je leaserijder, dan moet je budget minimaal €1050,- bedragen voor 60 maanden bij 25.000km p/j.
Deze EQC is de eerste van vele EQ modellen die we komende jaren in de showroom zullen zien. De eerst volgende zal zijn de EQA!
Waarom Mercedes kiezen als je elektrisch wilt rijden? Het is een auto die rust uitstraalt van binnen en buiten. Hij heeft een aantal features die de reis bijzonder comfortabel en indrukwekkend maken en ook de actieradius geeft geen reden tot zorgen.