Tijdens de twee dagen dat ik met deze auto reed kreeg ik vaak de vraag: ‘Wat is dat voor merk? Is het een BMW of een Jaguar?’. Nee dat is het allebei niet, maar wat is het dan wel?
Dit is de Infiniti Q50 ( zie Inifiti Q50 voor de vlog) het is niet zo gek dat de meeste mensen hem niet kennen, want de kans dat je buurman een Porsche Panamera of Mercedes S-klasse op de oprit heeft staan is groter dan dat je deze Infiniti aantreft. Afgelopen jaar zijn er namelijk net geen 60 van verkocht en dit jaar staat de teller op bijna 30.
Is dit dan zo’n slechte auto? Nee, absoluut niet, in tegendeel! Hij heeft een onderscheidend uiterlijk, rijdt comfortabel en ook aan d
e prijs ligt het niet. Wat is het dan wel?
Om te beginnen: wat is Infiniti? Allemaal kennen we Lexus als luxemerk van Toyota, Volkswagen heeft Audi en zo heeft Nissan het premium merk Infiniti. Het is Japans en richtte zich tot op heden met name op de Aziatische, Russische en Amerikaanse markt. Hier ligt meteen een reden dat deze auto in Nederland minder populair is, want in Azië rijdt men bij voorkeur een luxe zaken sedan en bij ons kiest men liever een praktische stationwagen, maar die heeft Infiniti niet.
Vervolgens is er van de Q50 een hybride uitvoering, maar dat is niet om co2 te drukken en daarmee de bijtelling gunstig te maken voor de Nederlandse markt. Nee, Japan heeft hybride vanwege het forse vermogen (364pk).
Tot slot is het merk relatief moeilijk bereikbaar, want tot op heden zijn er slechts 2 showrooms met dit logo op de voorgevel. Te weten Amsterdam en Rotterdam. Nadat je eenmaal de auto hebt gekocht is dit echter geen enkel probleem, want Infiniti biedt haal en breng service door het hele land!
De testauto zelf. Ik heb gereden met de 2.0 Turbo versie met 211PK op de achterwielen en een co2 uitstoot van 146 gr/km, waarmee hij zichzelf kwalificeert voor de 25% bijtelling. Althans t/m dit jaar, want vanaf 2017 zal hij vallen in de 22% schijf. Daarmee versterkt de Q50 zijn positief behoorlijk ten opzichte van zijn concurrenten: BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Audi A4, Lexus IS en Jaguar XE.
Wat is er goed aan de auto? Hij valt op door onderscheidende uiterlijk met bijna organische lijnen. De lijnen lopen in een sportieve en chique lijn van de motorkap via de brede heupen naar de achterklep.
Eenmaal ingestapt en zittend op de fijne lederen sportstoelen kijk je uit over een dashboard met 2 schermen en vrij veel knoppen. Het materiaalgebruik is mooi, evenals de afwerking. Bij de 2 echter schermen kreeg ik het gevoel alsof de designers niet goed wisten welke stijl ze wilden hanteren aangezien ze behoorlijk van elkaar verschillen. Het zijn er overigens 2, omdat men in Japan vindt dat je te allen tijde de navigatie moet kunnen blijven zien, ongeacht wat je doet.
Het onderste scherm is voor de bediening van de auto-instellingen, climat control en de audio van Bose die overigens prima klinkt. De snelheid van het touchscreen houdt te wensen over. Het duurt vaak nét even te lang voordat het systeem doet wat je hem verzoekt. Daarnaast kan de software van de navigatie wel een upgrade gebruiken. Voor 57 mille (prijs van testauto) vind ik dat je een mooi scherm mag verwachten, daarin schiet deze auto iets te kort.
De auto is er overigens vanaf een kleine €39.000,- Voor dat geld krijg je bij de concurrenten een kleinere auto met minder luxe aan boord en daarmee heeft Infiniti een uitstekende propositie.
Ander sterk punt zijn de vele veiligheidsassistenten. Deze gaven me gevoel van veiligheid, en gelukkig maar, want daarvoor zijn ze over het algemeen ook bedoelt. Zo remt de adaptive cruise control op prettige manier als je te snel op je voorganger komt afstuiven en heeft de auto sensoren die een aanrijding zien aankomen, ook bij lage snelheid. De Q50 laat dit ruim op tijd weten door beheerst te remmen icm een geluidsignaal.
Uniek aan deze auto, is dat hij geen gebruik maakt van een ‘ouderwetse’ stuurstang. Oke, hij heeft er wel één omdat dit wettelijk verplicht is, maar hij stuurt elektronisch. Hierdoor merk je weinig van oneffenheden in het wegdek en kan je merkbaar instellen of je licht of zwaar wil sturen. Nadeel hiervan is dat je minder gevoel hebt met wat er onder de wielen gebeurt. Stel dat alle elektronica spontaan wegvalt, geen paniek! Dan staat de stuurstang backup en kan je gewoon verder sturen.
Over sturen gesproken, hij stuurt redelijk direct en sturen moét je als je wilt keren.Want tenzij je wilt omkeren op een 4-baans snelweg (is over algemeen af te raden), zal je minimaal één keer moeten steken door zijn grote draaicirkel. Dit wekte enige irritatie bij me op maar biedt wel meteen gelegenheid gebruik te maken van de 360 graden camera die prima werkt en overzicht biedt.
Erg mooi zijn de met leder beklede deuren, deze stralen luxe en warmte uit. Dit geldt eigenlijk voor het complete interieur. Het nodigt uit om extra lang over de rit te doen, zolang je maar niet te vaak op de snelheidsmeter hoeft te kijken, want die ziet er dan weer wat goedkoop uit. Gelukkig heb je de adaptive cruise control die dit tot een minimum weet te beperken.
Achterin zitten lukt maar net. Dit komt door de relatief hoge achterbank waardoor mijn knieën in de weg zaten + ik met mijn hoofd tegen het plafond zat. Hier zal je mij dan ook niet vaak terugvinden, simpelweg omdat het niet past. Ben je geen 1,95m, dan is het ook op deze plek redelijk goed uit te houden.
De kofferbak daarentegen is met zijn 500 liter de grootste in zijn soort.
Al met al heeft deze Japanse sportieve zakensedan me positief verrast. Fijne rij eigenschappen en wegligging, mede door de prettige 7-traps automaat. Heeft meer dan genoeg power (0-100 in 7,2 sec, max 245kmh) en ziet er goed uit. Het verbruik is iets minder gunstig, gemiddeld zo’n 1 op 12. Als je heel goed je best doet misschien 1 op 15. Als je vaak haast hebt, ben je ook aan het goede adres bij Infiniti met de 405 pk sterke 3.0 turbo. Ik heb er een stukje in meegereden en poeh…dat is een wolf in schaapskleren. Wat een geweld!
Als je liever wilt dieselen, dan kan dat natuurlijk ook, zowel als 6-versnellings handgeschakeld als 7-traps automaat.
Ben je in markt voor een luxe D-segmenter en wil je iets wat niemand anders bij je in de straat heeft, dan adviseer ik deze auto zeker mee te nemen in je overweging (in 2017 bij zakelijk gebruik). De Inifiti Q50 zal je verassen!