Skip to main content

Als je bij een Porsche dealer naar binnenloopt voor het ophalen van een auto is één ding zeker: het is altijd iets gaafs! Ook nu was deze verwachting op zijn plaats en wel in de vorm van de nieuwe Porsche Macan. Deze midsize SUV is sinds 2014 op de markt en werd een groot succes, het werd de meest verkochte auto van het merk. Nu bijna 5 jaar later heeft dit model een subtiele update ondergaan.

De meest opvallende wijziging aan het uiterlijk vind je aan de achterzijde. Porsche heeft ervoor gekozen de LED-strip aan de achterkant over de complete breedte van de auto door te trekken, zodat die weer helemaal in lijn is met hun overige modellen. De auto lijkt hierdoor breder en het ziet er, met name in het donker, prachtig uit.
Ook aan de voorkant tref je nieuwe led-koplampen en een andere indeling van de voorbumper waardoor die er gespierder uitziet.

In het interieur is het grootste nieuws het vernieuwde navigatiescherm. Over het vorige systeem van de Macan kreeg het merk klachten, omdat het verschil in kwaliteit met andere modellen te groot was. Hier heeft Porsche duidelijk naar geluisterd, want het scherm is niet alleen vergroot tot 10,9inch, het is weer up to date met google maps en stijgt hiermee uit boven de concurrentie.

De voorstoelen zitten als een maatpak. Oneindig verstelbaar voor zowel een rustige rit op de cruise control als vol gas op landweggetjes binnendoor voor de sportieve rijder.

Het typische analoge klokje, gesitueerd in het midden van het dashboard met daarin de mogelijkheid om rondetijden bij te houden, doet je eraan herinneren dat je in een circuitwaardige auto zit. Al kun je je afvragen of je daarvoor niet beter een 911 Turbo kunt gebruiken voor de ultieme beleving van Porsche. Nee, deze Macan is een offroad-waardige SUV, als je de ‘offroad’ knop in de middenconsole mag geloven.

Druk hierop en de auto komt enkele centimeters omhoog waardoor de bodemvrijheid flink wordt vergroot, zodat je zonder zorgen op avontuurlijke zandwegen kunt rijden. Leuk natuurlijk om een keer de standaard vierwielaandrijving te proberen, maar ook daarvoor koop je niet deze Macan. Het is natuurlijk wel handig als je huis is voorzien van een onverharde oprit, maar deze auto koop je met name als je een luxe auto zoekt met een sportief randje van hoge kwaliteit. Niet voor niks is Macan het Indonesische woord voor ‘tijger’ wat staat voor souplesse, kracht en dynamiek.

 

De kracht haal je uit de 2 liter 4-cilinder motor met 252pk of de 3 liter V6 van de Macan S met 354pk. Ondanks dat de testauto de ‘lichte’ versie betrof, doen de vier uitlaten er alles aan het geluid van een V6 na te bootsen. Sprint van 0-100kmh doe je in 6,5sec, de S-versie is net even sneller met 5,1sec.

De pdk-automaat is geweldig, hij schakelt bijzonder snel zonder dat je er erg in hebt. Dit maakt het een fijne bak om mee te flipperen met de hendels achter het stuur.
Ook het sturen is genieten! Het is direct, zonder verlies aan comfort, helt weinig over en de communicatie met het wegdek is uitermate goed.

Puntjes van kritiek zijn er natuurlijk altijd. De transmissie blijft zodra je na accelereren het gas stabiel houdt nét te lang in een lage versnelling. Hij blijft hoog in de toeren terwijl die 1 of 2 versnellingen op had mogen schakelen. Tevens mis je bij de 4-cilinders de snerp in de uitlaat.
Daarnaast is bij 100kmh het rolgeluid van de banden duidelijk hoorbaar als het geweldige B&O geluidssysteem op mute staat. Dit is echter simpel op te lossen door een kleinere bandenmaat te kiezen dan de 21inch van de testauto.
Als we op detail gaan kijken, het geluid van de lane-assist. Die is irritant en daarmee effectief, aangezien je daardoor snel weer tussen de lijntjes stuurt. En anders kan je ‘m natuurlijk uitschakelen.

Tot slot de prijs. Je krijgt een nieuwe Macan mee naar huis vanaf €86.000,- of €100.000,- bij een Macan S. Hou je van strepen op de optielijst, neem dan 20 á 30 mille extra mee naar Porsche Centrum Amsterdam, dan weet je zeker dat je één koopt voorzien van alle gemakken. Zo kost deze demo-auto €117.000,-, dan is die leuk aangekleed!

Is een behoorlijk bedrag in verhouding met de concurrentie van de BMW X4, Audi Q5 en Range Rover Velar om er maar een aantal te noemen. Maar qua rij eigenschappen zit je dan ook wel next-level als je sportieve rijder bent en kwaliteit waardeert.
Alleen al de middenconsole geeft het gevoel alsof je je in een cockpit begeeft met al die knopjes, sensationeel!!