Waan je in luxe, rust en ruimte met z’n vieren aan boord van dit jacht op wielen

augustus 21, 2018 - RDAuto

Comments are off for this post.

Relaxt cruisen over rustige landweggetjes op een zomers dag in een cabriolet. Zittend in heerlijke fauteuils, een rustig muziekje opzetten en zelfs de (klein) kinderen kunnen mee, de Mercedes E-cabrio leent zich hier perfect voor.

De testwagen betreft de E200. Dit betekent 184pk, van 0-100kmh in 8 sec en een top van 234kmh. Dit vermogen is net aan voldoende voor deze kolos, al heeft iets meer vermogen de voorkeur.

Gelukkig kun je ook kiezen voor de E300 met 245pk of de 333pk sterke E400, de enige uitvoering met 6-cilinders. Dieselen kan met de E220 goed voor 194pk. Indien het budget het toelaat kies dan de voor de 6 cilinders. Niet alleen voor het extra vermogen waarmee je altijd het gevoel hebt vlot in te kunnen halen, maar omdat deze motor rustiger draait in de zware wagen van 1750kg.
Standaard krijg je in deze auto zeer prettige 9G-tronic automaat. Enige minpuntje is dat deze automaat soms nét iets te traag reageert als je ‘m in z’n achteruit zet, maar ach, dit is een zeer geschikte wagen om in te onthaasten dus maak je niet druk.

De naam E-klasse cabrio is voor het eerst volledig terecht, omdat hij daadwerkelijk op het platform van de E staat. Dit in tegenstelling tot de eerdere E cabrio die onderhuidstechnisch grotendeels een C-klasse was, wat ‘m kleiner en sportiever maakte dan deze nieuwe telg.
Is het nu dan een ‘kleine’ S-klasse cabrio? Nee ook niet, al is het alleen al vanwege de vanafprijs van €198.000,-, daarvoor koop je 2 volle E-cabrio’s.

Kijken we naar de buitenkant….wat een plaatje! De koets is sierlijk en doordat het dak op sublieme manier is weggewerkt heeft de wagen een platte achterkant. De lijn aan zijkant loopt elegant achter om de auto heen waardoor het een enorme auto lijkt, en dat is het ook! Dit merk je aan de binnenkant en zelfs op de achterbank. Voorin is nagenoeg een kopie van de E-klasse sedan. Dezelfde brede digitale schermen en bediening zorgen voor een luxe-gevoel en de materialen zijn wat je van Mercedes verwacht. Verschil met dichte versies is uiteraard de bediening voor de kap in het middenconsole, waar een aantal knoppen voor zijn gereserveerd.
Zelfs achterin zit je, in tegenstelling tot de meeste cabrio’s, heel behoorlijk als je van gemiddelde lengte bent. Dit maakt de auto perfect als je met z’n 4-en op pad gaat.

Begint het te spetteren, geen nood! In 20 seconden zit het dak er weer op en dat kan je doen tot een snelheid van 50kmh. Mercedes heeft voor een stoffen dak gekozen, zodat ten alle tijde zichtbaar is dat het een cabrio betreft. Wat ze heel knap hebben gedaan, is de dakisolatie zodat je zelfs op hoge snelheid met een dichte kap prima een gesprek met elkaar kunt voeren. Je hoort nauwelijks meer windgeruis in de cabrio dan in de gesloten E-coupe. Het zelfde geldt als je met open kap rijdt. Zo zorgt de air-cap ervoor dat de wind subtiel over de auto heen wordt geleid, zodat je haar goed blijft zitten en je niet tegen elkaar hoeft te schreeuwen.

Wat doen de concurrerende merken binnen dit segment? De Audi A5 cabrio en BMW 4 serie cabrio bevinden zich een klasse onder de Mercedes en de 6-serie van BMW zit er een klasse boven. Ook bij andere premium merken is er niks vergelijkbaars. Met andere woorden, directe concurrentie heeft de E-Cabrio niet!

Deze Mercedes rij je de showroom uit vanaf €74.000,- Voor de testwagen laat je 83 mille achter bij de dealer, dan heb je zoals je van een demo-auto mag verwachten de meeste opties wel aangevinkt. Denk trouwens goed na over de kleur van het interieur, want in de hete zon met donkere bekleding, dan loopt de temperatuur snel op ondanks de optionele ventilatie in de voorstoelen.

 

 

 

 

 

Dit is een auto die uitnodigt tot relax rijden. Picknick mandje mee in de 385 liter tellende kofferbak, zet een muziekje en hoed op en geniet. Enige wat ik mistte was de luchtvering, want ja….een auto als deze maakt je hebberig. Eerlijkheid gebied echter te zeggen, dat ook zónder luchtvering je geen reden tot klagen hebt.

Als je sportiviteit en dynamiek zoekt, kies dan een C-coupe of een AMG-GTC indien budget geen argument is. Deze E-cabrio koop je als je wilt cruisen, voor een drankje aan de boulevard en je wilt ontspannen. Maar je kunt hier ook mee op vakantie als je de achterbank naar beneden klapt voor extra bagageruimte.

Waar je hem ook voor gebruikt, iedereen wordt vrolijk van deze prachtige cabrio of je er nou in rijdt, of naar kijkt!

RDAuto