Is dit de toekomst waar we al 130 jaar naar op zoek zijn?
De Tesla Model X, een zeer bijzondere auto om te zien. Hij wijkt af van al het andere: Het design, de vleugeldeuren, de techniek en hij is krankzinnig snel!
Ik mocht erin rijden en ervaren of de verbazing aan de buitenkant zich aan de binnenkant voortzet.
Alleen het instappen is al een ervaring op zich. De auto ‘ziet’ dat je aan komt lopen en doet daarom alvast de deur voor je open. Je stapt in een oase van ruimte. Niet alleen als je achterom kijkt naar de overige twee zitrijen met 4 of 5 losse stoelen, maar ook door het gigantische voorruit welke de g
rootste ter wereld claimt te zijn. Wat het kost om deze bij ruitschade te vervangen kon de verkoper overigens niet vertellen, of niet durfde wat ik me goed kan voorstellen.
Tesla staat natuurlijk bekend om zijn techniek, volledig elektrisch met vierwielaandrijving en we kennen de autopilot. Volgens velen kan dit allemaal niet en is dit onveilig, dus dat moet getest worden.
Ik moet bekennen dat toen we vanaf de A9 de A2 opdraaiden, ik met gezonde tegenzin m’n handen van het stuur afhaalde. Maar het feit dat ik deze blog schrijf zegt natuurlijk genoeg, de auto deed wat hij moest doen. Hij wisselde zelfs van baan zodra ik daar opdracht toe gaf met de richtingaanwijzer, een heel bijzondere gewaarwording waarbij ik ten onrechte krampachtig mijn handen bij het stuur hield. Tevens remt en accelereert de Model X natuurlijk uit zichzelf, waardoor ik dus in theorie rustig het nieuws had kunnen lezen op het scherm van formaatje flat screen. De techniek om je te laten rijden is er dus, alleen staat de wet het nog niet toe.
Met dit grote scherm bedien je zo’n beetje de hele auto, alle veiligheidssystemen, deuren openen en sluiten en natuurlijk het sublieme navigatiesysteem van google maps. Dit ziet er niet alleen geweldig uit, bij een lange rit rekent Tesla ook nog voor je uit bij welke Tesla-oplaadpunten je de auto gratis onderweg kunt opladen. Sta je tijdens het laden dicht tegen een muurtje en de achterpassagiers willen uitstappen? Maak je geen zorgen, de Falcon Doors zitten vol sensoren die voorkomen dat ze ergens tegenaan komen, mede doordat ze op meerdere punten kunnen scharnieren. Bovendien steel je met deze deuren de show.
Alle Tesla’s zijn voorzien van 4g verbinding en dit is leuk, want hierdoor is de auto in staat met je mee te denken. Stel je rijdt een paar keer in je woonwijk over dezelfde drempel dan weet de auto op basis van de GPS gegevens dat hier een drempel is. De vering zal zich hier de volgende keer op aanpassen zodat je nog weinig van deze drempel merkt. Grote klasse!
Het leukste is natuurlijk als je voor een rood verkeerslicht staat naast een Ferrari of een Lamborghini, want die rij je er op de sprint met gemak uit. Met de 532pk knal je in de ‘ludacrous-modus’ in 3,6 seconden van 0 naar 100, wat natuurlijk ongekend is voor een auto van dik 2400kg! Dit komt door de elektrische aandrijving waarmee hij op elk moment het volle vermogen tot zijn beschikking heeft. Als je dit (te) vaak doet, gaat dat flink ten koste van de actieradius van 450km. Maar ach, je doet het zo nu en dan, gewoon omdat het kan!
Het rijcomfort is subliem, de stoelen zijn goed en je hoort weinig van alles wat er buiten de auto gebeurt. Dit kost natuurlijk geld, sterker nog: heel veel geld. €161.650 euries om precies te zijn in de gereden uitvoering. Heb je iets minder te besteden? Voor een slordige 88 mille krijg je de Model 60 D mee naar huis, maar dan lever je fors in op actieradius en heb je minder gekke dingen aan boord.
Is er naast de prijs nog meer te zeiken? Gelukkig wel: Het stuur, een groot ding waar weinig spannends aan is en de hendels erachter die afkomstig zijn van Mercedes. Het doet perfect wat het moet doen, maar staat in contrast met de rest van het plaatje wat ik van de Tesla heb.
Als ik deze auto, voor zover mogelijk, vergelijk met de concurrentie van de Audi Q7 en Volvo XC90 dan beschikt de Q7 over mooiere materialen en kom je met zowel de Q7 als de XC90 ook op benzine vooruit. Daarnaast is de wegligging van deze auto’s beter.
Van zowel het Audi als BMW front kunnen we in 2018 meer concurrerende modellen verwachten en ook de overige premium merken laten ongetwijfeld van zich horen.
Bij Tesla zal je hoe dan ook moet pluggen, als je gebruikt wilt maken van 4% bijtelling, althans dit jaar nog. Ga je vanaf 2017 met deze auto rijden, dan betaal je over de eerste €50.000,- 4% en over het resterende bedrag, net als de rest van de zakelijke rijders, 22% bijtelling en dat zal je merken in je portemonnee.
Je kunt wel stellen dat Tesla zorgt voor een revolutie in de auto industrie na decennia van relatief weinig innovatie. Tesla zet de autowereld op zijn kop en daardoor komen andere merken met soortgelijke producten.
Je kan pro- of anti elektrisch zijn, hoe dan ook zijn we met z’n allen op zoek naar alternatieve brandstoffen en Tesla is hiermee grensverleggend, misschien wel grensoverschrijdend.
Als je op zoek bent naar een show, gadgets en de snelste SUV ter wereld, dan is de Tesla Model X je antwoord!