Skip to main content
Uncategorized

English beauty

By december 14, 2016april 18th, 2018No Comments

Sinds juni 2015 is die al op de Nederlandse markt en sindsdien is het marktaandeel van dit merk flink gestegen, de Jaguar XE!

Hiermee wil Jaguar toegankelijker zijn voor een bredere markt en dat is gelukt met een vanaf prijs van een goede €41.000,-. Hij valt in het D-segment en gaat daarmee de strijd aan met onder andere de 3-serie van BMW en de Alfa Romeo Giulia.
Al ziet die er op het eerste niet heel groot uit, toch is hij met zijn 4,67m de grootste van deze drie.

De auto heeft prachtige lijnen, deze heeft hij geërfd van zijn grotere broer de XF.  Totdat je de achterkant van deze auto ziet zijn deze twee moeilijk van elkaar te onderscheiden, tenzij je natuurlijk een kenner bent.

De voorkant oogt enigszins agressief doordat de motorkap iets over de koplampen door is getrokken. Daarbij de L-vormige led-dagrijverlichting en grote zwarte grill met in het midden het Jaguar-logo geven de auto een gespierd uiterlijk. Aan de achterkant mooi horizontaal geplaatste verlichting die, met name in het donker, de auto erg breed doen lijken. Je ogen laten afdwalen tot uitlaat moet je niet doen, want dit zijn 2 uitlaatpijpjes die erbij zitten omdat het nodig is, maar waar verder weinig optische aandacht aan is besteedt.
Wel heel mooi zijn de chromen luchtinlaten net achter de voorwielen. Dit geeft de auto een chique tint. De velgen en kleur van het gereden model hebben niet mijn voorkeur, maar ach, dat is eenvoudig op te lossen als je ‘m bestelt.

Aan de binnenkant tref je veel mooi leder en pianolak op het middenconsole. Mooi gedaan, wel aanraakgevoelig. Zorg er dan ook voor dat je een doekje bij je hebt in de auto om vingerafdrukken weg te poetsen.
Eén van de gaafste onderdelen van deze auto vind ik de ‘versnellingspook’. Zodra je auto startknop heb ingedrukt komt heel subtiel op Jaguars eigen manier de ronde pook uit het dashboard naar boven. Hiermee draai je ‘m in de juiste versnelling en kan je genieten van de 8-traps automaat die op heel prettige manier zijn werk doet. Zodra je het gas volledig intrapt duurt het soms net een fractie langer dan je zou willen voor de juiste versnelling is gevonden, maar de gereden diesel uitvoering is dan ook geen auto voor op het circuit. Traag is die overigens allerminst want in 8,2 seconden zit je op de 100kmh met een top van 227kmh. Dit komt doordat de auto voor meer dan 75% is gebouwd van aluminium, hierdoor is die lichter wat natuurlijk ten goede komt aan de prestaties. Alhoewel, hij weegt evengoed nog 1500kg.

Het centrale scherm is goed bedien- en afleesbaar en de meeste knoppen zitten op een logische plek. Puntje van kritiek is dat het systeem soms traag reageert bij bijvoorbeeld in-en uitzoomen en volumebediening. Zolang je je handen aan het stuurt houdt is er, los van de plastic knoppen, weinig reden tot klagen, want het stuur ligt goed in de hand en hij reageert prettig direct.
Tijdens het rijden laat ik m’n linkerarm graag ergens op leunen en dit is een probleem in de Jag. Je hebt de keuze uit 2 opties: bovenop het deurpaneel, of een tree daaronder. De ene is te hoog, de ander te laag. Hierdoor was ik veel aan het zoeken om mijn arm op prettige manier te laten parkeren.

De zetels voorin zijn bovengemiddeld goed voor iemand van mijn lengte. Puntje is wel dat de bestuurdersstoel net niet genoeg naar beneden kan. Om dat te compenseren draai je de leuning wat naar achteren, je schuift de stoel wat naar voren en daardoor kom je met je knie tegen de middenconsole aan. Niet heel prettig maar ook niet vreselijk storend.
Mijn bezoek aan de achterbank was van korte duur, daar mijn benen nauwelijks een plek konden vinden. Voor kinderen echter….geen probleem. Tenzij je in het midden zit, want hier neemt de cardanas de beenruimte in beslag vanwege de achterwielaandrijving.

De auto is uitstekend geveerd met fijn gedempt. Hij is redelijk sportief maar ook weer niet té. Je kunt hem dan ook het beste vergelijken met de BMW 3-serie. Ook wat betreft de rijdynamiek!
De zakelijke rijders profiteren dit jaar nog van 21% bijtelling, hiervoor krijg je 163 pk en daarmee fors meer dan zijn concurrent.

Dus hou je van dynamisch rijgedrag, met sportieve tint en fiscaal gunstig, dan is dit misschien wel jouw auto!