De Jaguar scoort groot succes met de grote F-pace. Met de E-pace hoopt het merk dit succes uit te breiden in een voor hun nieuw, maar populair midsize SUV-segment.
Deze goed gesmoelde testauto betreft een R-dynamic S en heeft door zijn forse grill, bumperpartij en dubbele sportuitlaat een imposant voorkomen. Hij is uitgerust met goede stoelen en in het interieur zijn mooie materialen verwerkt.
Onder de motorkap treffen we een 4-cilinder benzinemotor met 250PK. Met dit vermogen komt hij goed van zijn plek, echter gezien het forse gewist van bijna 1900kg is het acceleratietechnisch geen sportwagen. Wil je meer snelheid? Vink dan de 300pk variant aan. Dieselen kan ook met 150/180 of 240pk.
Het onderstel en de besturing zijn vrij sportief, goede communicatie met de weg en je stuurt de Jaguar strak de bochten in. De hoge taillelijn en het hoge dashboard versterken dit sportieve karakter met behoud van een goed overzicht op je medeweggebruikers.
Het interieur is opgeruimd en up to date. Het touchscreen werkt prima en ook aan de passagiers op de achterbank is gedacht met drie 5-volt aansluitingen. Zolang je geen 1,95m bent zoals ik, kan je overigens prima achter jezelf zitten!
Puntje waar ik me aan stootte, was bij het aanpassen van het volume, dat ik de versnellingspook herhaaldelijk in neutraal tikte. Dit kan echter ook te wijten zijn aan mijn motoriek.
Het schakelen van de 9-traps automaat verloopt erg soepel zolang je een kickdown buiten beschouwing laat. Doe je dat wel, dan zul je kort geduld moeten hebben voordat de juiste versnelling is gevonden. Dit is overigens deels afhankelijk van de geselecteerde rijmodus.
De Jaguar E-pace is een auto die het gezien de populariteit van zijn segment goed zal doen. Het probleem is echter vooralsnog de prijs. Want in verhouding met de concurrentie van met name de Volvo XC40 en BMW X1 is hij duur. Hij is er vanaf €49.000,- (testmodel: 79k) Dit komt deels door zijn gewicht–> hogere uitstoot/BPM, maar nog belangrijker doordat de CO2 uitstoot van de E-pace is vastgesteld op basis van de realistische WLPT-test in tegenstelling tot de achterhaalde NEDC-methode. De concurrentie zal door wijziging van deze methode op termijn dit prijsverschil verkleinen. Er liggen dus absoluut kansen voor dit model!