Skip to main content
Uncategorized

Aan de kant…..

By december 14, 2016april 18th, 2018No Comments

… dat doe je wel als je deze Audi in je achteruitkijkspiegel in rap tempo dichterbij ziet komen.
Deze grote SUV is imposant en een krachtpatser in één, de Audi Q7 e-tron.

Hij is kleiner en lichter dan zijn voorganger. Hij oogt dan ook een stuk compacter dan de vorige Q7, de allereerste SUV van Audi die inmiddels al 9 jaar op de markt is.

Dat die bescheidener oogt merk je eenmaal ingestapt niks meer van. Je zit nog steeds hoog, kijkt neer op de andere auto(otje) ‘s om je heen en voelt je the king of the road.
Dit is een auto waarmee je laat zien dat het goed met je gaat en je je hier niet voor schaamt.

De één vind hem veel te opzichtig, de ander bloedmooi. Ik behoor tot deze laatste groep en dat is niet zonder reden. Aan de voorkant de gigantische gril met prachtige ledverlichting, van de zijkant de grote 21inch lichtmetalen velgen en aan de achterkant de chique dynamische richtingaanwijzers. Ja, zelfs van iets simpels als knipperlichten weet Audi beleving te maken.

In de Q7 zit je als een vorst. De uitstekende zittingen zijn goed verstelbaar en ook lange mensen is het goed vertoeven. Het dashboard en middenconsole zien er overzichtelijk uit waarbij gebruik is gemaakt van mooie materialen en zelfs de afwerking kon ik niks vinden om over te zeiken.

Erg mooi is het navigatiescherm welke je onzichtbaar bovenin het dashboard kunt laten verdwijnen.
De software van de navi ziet er goed uit en maakt gebruik van google maps met dus een realistisch beeld van de omgeving. Een must op een auto van dit formaat is wat mij betreft een achteruitrijcamera, dit ontbrak op het gereden model. Achteruit inparkeren was daardoor soms een uitdaging en om nou dubbel te parkeren, dat kan natuurlijk niet.
De bediening van het systeem verloopt verder met groot gemak vanaf de middenconsole waar alle knoppen op de juiste plek zijn gepositioneerd.

De draaiknop is hierbij mijn favoriet, omdat deze een heerlijk subtiel tikje geeft als je door het menu heen scrollt, dit ademt klasse. Je kunt er ook voor kiezen de meeste voorkomende zaken vanaf het stuur te bedienen. Veel knopjes, waarbij ik vreesde dat de bediening ingewikkeld zou zijn. Gelukkig had ik het mis. De bediening is eenvoudig en de ‘Virtual cockpit’ is fenomenaal. Met name de google maps die je over het gehele scherm kunt uitspreiden is werkelijk uniek. D’r is één knopje waar ik echter niet aan kon wennen, de draaibutton waarmee je in-en uit kan zoomen in de navi van de virtual cockpit. Deze werkte voor mijn gevoel precies de verkeerde kant uit.

Ook uniek is de aandrijflijn. Ik reed met de E-tron plugin-hybrid. Dit is de enige V6 tdi motor gecombineerd met een elektromotor. Gezamenlijk produceren ze een vermogen van 373PK, waarmee je in 6 seconden sprint naar de 100kmh met een top van 235kmh. Zowel bij een kickdown, een scherp bocht op snelheid en het maken van een noodstop blijft de auto bijzonder stabiel. Dit heeft te maken met het onderstel welke elektronisch is geregeld.

Ten behoeve van het comfort kruis je bij het kopen van een reus als deze de luchtvering aan. Dit zorgt ervoor dat je niet wordt lastig gevallen door oneffenheden in de weg. Ook voor grip op de weg hoef je deze auto niet te laten met z’n standaard quattro aandrijving.

Doordat in de nieuwe Q7 veel gebruik is gemaakt van aluminium, is deze honderden kilo’s lichter dan zijn voorganger. Desondanks weegt deze auto een goede 2400kg, wat alles te maken heeft met het accupakket van 400kg onder de laadvloer van de kofferbak. Daardoor is een 7-persoons uitvoering overigens niet mogelijk. Hiermee scoort Audi een minpunt t.o.v. zijn concurrent, de Volvo XC90 Hybride waarin je wel 7 personen kunt vervoeren. Andere concurrent is de BMW X5 xDrive40e.

Stel je hebt kinderen: hoe is de achterbank? Ronduit uitstekend, een brede deuropening om met groot gemak in de auto te klimmen, zeeën aan  beenruimte en elegante led leeslampjes voor als de kids een boekje willen lezen of hun huiswerk moeten doen. Bovendien kunnen ze genieten van het uitzicht van de sterrenhemel als ze naar boven kijken door het gigantische glazen dak, welke zich van voor tot achter de achterbank strekt.

Heel belangrijk als je een auto van dit kaliber koopt is het verbruik. Onzin natuurlijk, maar 1 op 13 is haalbaar en dat is zeer netjes! Rijdt je voornamelijk korte afstanden, op een volle accu kan je ongeveer 40km elektrisch rijden. Kijk, dan is verbruik toch weer een argument.
Een reden om deze Q7 e-tron te bestellen is de gunstige bijtelling van 15% welke dit jaar nog van kracht is. Voor het gereden model dien je daarvoor een goede €106.000,- over te maken aan Audi, maar dan krijg je wel wat! De e-tron is er overigens vanaf €86.560,-. Hiermee is hij de duurste t.o.v. zijn concurrenten, welke allen in de 15% bijtelling vallen.

Zoek je een hoge luxe gezinswagen, heb je een grote parkeerplek (met laadpaal) en wil je nog 5 jaar profiteren van slechts 15% bijtelling. Ik regel het graag voor je!