Als je naast een BMW staat van enige omvang, dikke uitlaten en M850i op de achterklep ziet staan, wat insinueert dat je te maken hebt met veel cilinders en een enorm vermogen dan wil je maar één ding, gas geven!
Tóch is een aanrader om, voordat je dit beest uit laat, er rustig een rondje omheen te lopen om de schitterende vormen en details op je in te laten werken. Dit versterkt niet alleen de indruk van kracht en snelheid die je al had, het vergroot het rijplezier omdat je weet naar welke schoonheid de mensen buiten kijken.
Deze hagelnieuwe coupe luistert naar de naam BMW M850i
Xdrive. Dit is veel naam voor heel veel auto! Hij neemt veel ruimte in beslag
op de wereld met z’n bijna 5 meter lengte en 2 meter breed.
We zien duidelijk kenmerken van de nieuwe huisstijl van het Beierse merk die we
eerder hebben gezien bij de X5 en 3-serie. De grote single grill met lamellen
die open gaan als de motor koeling nodig heeft en sluiten voor minder luchtweerstand,
de koplampen met de geniale laserverlichting en brede achterlichten met subtiele
golfbeweging. Leuk weetje is dat deze koplampen de smalste zijn die je kunt
krijgen bij BMW.
Opvallend is het dubbel bubbel carbon dak. Dit is bespaart gewicht,
komt ten goede aan de aerodynamica en ziet er bovenal ziet het er heel gaaf uit.
De volledige naam zegt het al, we hebben te maken met een M-uitvoering. Dus
geen M8, maar M-uitvoering.
Dit zie je niet alleen aan de sportieve voorbumper, ook de enorme blauwe
remklauwen, spoiler op de achterklep, de fijne bilpartij en 20 inch 5×2 spaaks
velgen zijn hiervan onderdeel. De spoiler is tevens optioneel verkrijgbaar in
carbon. Je kunt je afvragen in hoeverre deze effect heeft op het rijgedrag van
de auto, want hij is, laten we zeggen, vrij subtiel. Uitgevoerd in carbon ziet
het er ongetwijfeld nog dikker uit.
In deze kleur combinatie maakt hij een krachtige doch elegante indruk. Vergelijk het met Rico Verhoeven in een smoking: Fris, sjiek en enorm sterk. Dit verhaal verandert naarmate je bijvoorbeeld kiest voor mat zwart en geblindeerde achterramen, dan verandert die in een intimiderende straatvechter. Welke kleur je ook kiest, dit is een absolute headturner.
We kennen de 8-serie uit de jaren ’90 met zijn fel begeerde 12-cilinder motor. Ook toen draaide men graag z’n nek om een glimp van de schoonheid van de inmiddels klassieker op te vangen. Anders dan je wellicht verwacht is dat deze nieuwe 8 is de opvolger van de laatste e 6-serie. We kunnen dan ook op korte termijn een gran coupe verwachten met 4 deuren en de cabrio versie staat inmiddels in de showroom.
Oke, tijd om in te stappen! Het eerste wat opvalt, is dat er niet veel opvalt als je het moderne BMW een beetje kent, m.u.v. de instaplijst met daarop M850i verlicht. Het BMW design duidelijk herkenbaar in het dashboard, stoelen, en middentunnel. Dit is dan ook evolutie i.p.v. revolutie. Uiteraard is het navigatiescherm weer groter dan z’n kleinere familieleden en ook het head-up-display (HUD) is met 16% gegroeid. Dit HUD is briljant, groot en bijzonder goed afleesbaar i.v.m. concurrerende merken.
Heel gaaf is de rode knipperende sfeerverlichting als een deur open staat, mooi detail.
Het centrale scherm is bedienbaar via zowel de i-drive als touchscreen en deels gesture (spreek uit als: djestjur) controle. Dit betekent dat je d.m.v. gebaren enkele functies kan bedienen zoals het volume en de telefoon. Je moet elkaar wel leren kennen voordat je met dit systeem kunt werken, eigenlijk zoals bij iedere relatie. Optioneel zijn de versnellingspook en de rode grote-drive knop leverbaar in glas, ziet er prachtig uit!
De tellers achter het stuur zijn digitaal, met een toerenteller die tegen de klok in draait, dit is in het begin wennen. Het scherm laat al het nodige zien, echter de instelmogelijkheden zijn beperkt.
Het stuur ligt goed in de hand en geeft voldoende feedback. Het M-gevoel krijg je nog niet, ondanks dat achter het scherm ‘M850i’ staat vermeld. Dit is ongetwijfeld een bewuste keus van BMW, want jah…als je gaat voor het échte M-gevoel dan wil je als bestuurder natuurlijk ook een verschil merken in verhouding met deze ‘gewone’ M850i.
De voorstoelen zitten uitstekend, goed verstelbaar en lekker dicht bij de grond. Dit is officieel een 4-zitter maar ondanks de omvang van de auto, merk je daar weinig van binnen de cabine. Een 4-zitter kan je het dan ook niet noemen. Achterin wil je geen benen hebben en bij voorkeur ook geen hoofd. Tenzij je niet groter bent dan 1,60m Oftewel…het is oké voor kinderen tot een jaar 8. Daarna beter van niet. Wil je met het gezin (en de hond) op pad, pak dan voor de zekerheid één van de X-series.
Praktisch is dan weer wel de kofferruimte. Anders dan je verwacht kan je hier prima mee naar de ikea om de Billy boekenkast mee te vervoeren met de achterbank naar voren geklapt.
Deze auto koop je naast zijn uiterlijk natuurlijk voor het rijden, de overdaad aan kracht, het geluid, de acceleratie, dat is de beleving. Dit zijn zaken die een enorme glimlach op je gezicht toveren, want (excuus voor m’n taalgebruik) TERING wat is die snel!
Hij is écht heel…erg…..snel, sneller nog dan de vorige M6 die met zijn 0-100 km/u in 4,3sec allerminst traag is te noemen. De M850i heeft hier een halve seconde minder voor nodig, oftewel in 3,7sec. Laat dit even op je inwerken….Tuurlijk, dat kan menig Tesla of ander geëlektrificeerd voertuig ook. Maar als je van kabaal en muzikaal geweld houdt dan is dit wat je wilt! Je start de auto en zet ‘m in sport plus.
De V8 die maar liefst 530pk door de wagen heen perst, vol gas knal je door de 100 heen, 150, 200, 250 en dan krijg je protest. Want ondanks dat die met gemak door de 300km/u kan rammen, is die begrensd op z’n oude vertrouwde 250km/u. Tja….het is dat je het weet, maar erg is het niet in ons kikkerlandje.
Het spelletje van acceleren- afremmen- accelereren- afremmen
und so weiter is dan ook het leukst om te doen. De lage brul bij het
terugschakelen en het sprongetje wat de auto maakt bij een kick-down geven een
enorme kick, dat wil je!!
Het zal niemand verbazen dat de 8-serie met een kleine 1900kg geen lichtgewicht
is en daarom dorstig, maar over het verbruik bij een spel als dit moet je niet
teveel nadenken.
Je kunt de auto instellen op eco mode, comfort en sport (plus). Dit doet iets met de feedback via het stuur, de strakheid van het onderstel en je maakt meer toeren met bijpassend gebrul. Extreem groot zijn de verschillen in het onderstel echter niet, want hij is niet leverbaar met luchtvering. Uiteraard zit de auto vastgekleefd aan het asfalt door de enorme wielen en standaard x-drive oftewel vierwielaandrijving. Uitzonderlijk sportief wordt die niet evenmin is het een zwevend tapijt.
Ook standaard is de vierwielbesturing. Bij snelheden tot 60km/u sturen de achterwielen mee voor een kortere draaicirkel, bij snelheden daarboven sturen ze tegen en verplaatst je je meer zijdelinks waarvoor de auto rechter blijft rijden.
De BMW M850i xdrive heeft twee directe concurrenten, de Mercedes S-klasse coupe en Porsche 911 Turbo drie heel verschillende auto’s. Zowel voor het oog als op karakter.
Naast de M850i x-drive kan je momenteel kiezen voor de 320pk sterke 6 cilinder 840 diesel.
Ook is er een 840i met 340pk onderweg, dit wordt de instapper.
De verkoopaantallen zullen worden geboekt met de 4-deurs gran coupe, die we in september in de showroom kunnen verwachten.
Tot slot de prijzen. Een grote, luxe, snelle wagen is niet goedkoop. Alleen al voor de BPM kan je een leuke 1-serie samenstellen. De gereden uitvoering is leverbaar vanaf net iets meer dan €170.000,- Met een aantal opties komt de testwagen uit op €183.483,-. Neem je genoegen mee met 6-cilinders en iets minder vermogen, dan hoef je slechts €112.000,- achter te laten bij de BMW dealer. Ben je een echte M-liefhebber? Dan moet je nog even geduld hebben voor de M8. Deze heeft naar verluidt 100 paarden meer in het vooronder en daarmee rond de 630(!) pk. Zonder moeite zal deze in prijs over de 2 euro ton overstijgen.
Welke 8-serie je ook koopt, het kost een paar centen. Maar poeh…je krijgt er ook een beleving en adrenaline in overvloed voor terug. Wat een prachtwagen!