De lat ligt hoog met de eerste volledig elektrische Duitser van Audi

april 29, 2019 - RDAuto

Comments are off for this post.

De buitenkant niet bijzonder spannend, maar de binnenkant is helemaal des Audi, oftewel buitengewoon goed! Iedere elektrofiel met liefde voor dikke Duitsers keek hier naar uit.

Tesla’s vliegen je om de oren en ook de I-pace’s van Jaguar hoef je niet lang naar te zoeken. Bij de Audi e-tron quattro ligt dit momenteel nog anders en dat is fiscaal gezien ook niet verwonderlijk.
Tot en met 2018 profiteerde de zakelijk rijder van de gunstige 4% bijtelling over de volledige cataloguswaarde van een elektrische auto. Tesla doet al een tijdje mee met dit circus en Jaguar zette in november en december bijzonder veel I-Paces op de weg. Audi mistte op dit vlak de boot met zijn eerste elektrische model en kon pas leveren in het eerste kwartaal van 2019. Gevolg voor de zakelijk rijder: 4% bijtelling over de eerste 50k, alles wat de auto meer kost betaal je 22% bijtelling over.

Dit klinkt echter dramatischer dan het is als je bedenkt dat je voor een leuk aangeklede E-tron van €100.000,- onderaan de streep 13% bijtelling afdraagt. Zet dit af tegen de 22% over een auto van ‘slechts’ €50.000,- dan begrijp je dat de mensen die in 2018 elektrisch zijn gaan rijden ontzettend verwend zijn en de ev’er van nu het ook nog best goed voor elkaar heeft in een Audi als deze.

Dit nieuwe model is het eerste volledig elektrische model van het luxe merk én de eerste van de Duitse 3 (BMW, Mercedes, Audi). Wat ze in Ignolstad ontzettend goed hebben gedaan is dat het, met name aan de binnenkant, een echte Audi is gebleven. Dit betekent, materialen en afwerking van topkwaliteit. Clean dashboard voorzien van prachtige touchscreen schermen met hoge resolutie, de briljante digitale cockpit, het is overzichtelijk en werkt snel. Een 3D camera die zó goed is dat je er mee blijft spelen en de ruimte in de cabine houdt niks te wensen over. Je voelt en ziet aan alles dat je rijdt in een auto van topkwaliteit.
Beetje vreemd is het grote opbergvak in het middenconsole die je niet kan afdekken, voor de schoonheid was deze beter dicht geweest.

Primeur zijn de virtual mirrors, oftewel digitale zijspiegels. Op de plek waar normaliter grote spiegels hangen zitten nu uitsteeksels met daarin camera’s. Van de buitenkant maakt dit een matrix-achtig indruk, maar tijdens het rijden is dit behoorlijk wennen. Je bent geneigd naar het cameraatje te kijken, dan zie je dus niks. In de voordeuren zitten een schermpjes waarop je kunt zien wat er schuin achter je gebeurt. Je moet dus anders kijken en het moeilijker de afstand en snelheid van andere weggebruikers in te schatten. Daarnaast kan je de ‘buitenspiegels’ niet automatisch inklappen, enkel handmatig. Nee, doe mij maar de ouderwetse spiegels! Alhoewel….het ontbreken van grote spiegels zorgt voor fors minder luchtweerstand=meer actieradius, 8 km op een volle accu om precies te zijn en je rijdt een ev. Iets om over na te denken.

Het exterieur speelt op safe, het is een allemansvriend en daardoor niet erg uitgesproken, dit komt ook door de kleur. De e-tron herken je aan de vier horizontale led-strepen in de hoeken van de koplampen. Deze vier strepen zie je terug in de aerodynamische grote velgen en de herkenbare octogonale grill. Nouja grill? De elektrische aandrijving heeft natuurlijk geen verkoeling nodig zoals bij een brandstofmotor, waarom toch een grill? Het grootste gedeelte van die van de e-tron quattro is dicht. Een klein gedeelte bestaat echter uit lamellen die de auto zelfstandig opent en sluit. Reden hiervoor is dat het de auto breedte en herkenbaarheid geeft.
Achter de velgen tref je oranje remklauwen die qua kleur overeenkomen met de type aanduiding  boven de twee(!) laadpunten van de auto. Daar is over nagedacht en biedt natuurlijk praktische voordelen. Top gedaan!
Als we gaan muggenziften, had er iets meer aandacht besteed kunnen worden aan de handgrepen. Deze zijn wat lomp en hadden iets subtieler, chiquer of futuristischer zoals de rest van de auto gemogen.
De lichtblauwe kleur van de testauto van Audi Broekhuis Alkmaar zal niet ieders favoriet zijn, zo ook niet de mijne. Maar het betreft natuurlijk een testauto, die moet opvallen en dat doet die, dus als je het zo bekijkt is die geslaagd. Ook de forse zwarte wielomlijsting dragen hieraan bij. Maak de carrosseriekleur donkerder en hij oogt compleet anders.
Voor de sportievelingen onder ons, de e-tron is op korte termijn ook te verkrijgen met het S-pakket!

Dan voor veel elektrische kopers en mensen die dit overwegen: de accuprestaties.
De Audi e-tron quattro is voorzien van een 95kwh accu met een wlpt range van 400km op de standaard 19 inch wielen. Kies je de 21 inch velgen en gebruik je zaken als airco/navi/audio, dan daalt de reikwijdte enkele tientallen km’s. Bij ‘normaal gebruik’ (lees: zodra je weet hoe je ‘m het meest ideaal bedient) reken dan op een bereik van 325-350km. Onvoldoende? Geen nood, in de toekomst kan je namelijk range bijkopen. Maar wat bedoelt Audi met normaal gebruik?

Elektrisch rijden vergt voor het beste rendement een andere manier van rijden. Denk aan het terugwinnen van energie d.m.v. afremmen op de elektromotor, deze werkt als een generator. Wie slim rijdt gebruikt de remschuiven nauwelijks, is tevens prettig voor milieu en portemonnee. Laat de auto uitrollen als je op een rotonde afrijdt, hiermee win je actieradius. Door middel van flippers achter het stoor bepaal je tot slot hoe sterk de auto afremt op de accu’s. Recupereren met een mooi woord. Slimme techniek waarbij de e-tron afhankelijk van hoe diep je de rem intrapt, bepaald of er op de accu of met remschijven wordt geremd bij een noodstop.

Met snelladen laad je de accu’s in een half uurtje voor 80% met 150kw laadvermogen bij het supercharge netwerk van Audi. Thuis laad je met het 3 fase systeem of 11kwh of optioneel 22kwh.
Op het navigatiescherm zie je welke laadpunten vrij zijn en eenmaal aan de lader volg je op je smartphone de status van de laadproces.
Er wordt veel geklaagd over de range van ev’s, maar ga eens na hoe vaak het voorkomt dat je meer dan 300km rijdt op één dag. Voor de meest bestuurders is dit een zeldzaamheid. Het is dan ook de vraag in hoeverre dit een relevant argument is.

De e-tron suv is met z’n 2500kg, waaronder 700kg aan accu, geen lichtgewicht. Dit merk je bij scherpere bochten en in remgedrag. Toch heb je dankzij het lage zwaartepunt nooit het gevoel de controle te verliezen. Reden hiervoor is met name de standaard adaptieve luchtvering die je het gevoel geven van een zwevend tapijt. Ondanks het gewicht sprint je in 5,7sec naar de 100km/u door de vierwielaandrijving en vermogen van 408pk en 665nm koppel. De top ligt op 200km/u.
Qua omvang overstijgt nieuwkomer de kleinere Q5 en haalt die het net niet bij de grote Q7, al voelt hij meer als een Q7 met zijn forse gewicht en de ruimte aan boord. Hij heeft echter een lagere daklijn en dat maakt hem sportiever dan z’n grote broer.

De e-tron quattro koop je vanaf €84.100,- inclusief 6 jaar onderhoud! Prijs van de testauto bedraagt een goede €113.000,-. Dan heb je onder andere het grote panoramadak, een lichtpakket, geweldig goede stoelen voorzien van prachtig leder etc. Uniek in dit segment is dat je zonder problemen met 1800kg trekvermogen een caravan of sloep achter de auto kan hangen.

Zoals gezegd is dit het eerste elektrische model van Audi en ze zijn op de goede weg. Als je kijkt naar het niveau van afwerking en materiaalgebruik bij de huidige concurrentie dan staat Audi zonder twijfel een flinke stap voor.
We kijken dan ook reikhalsent uit de kleinere sportback (einde 2019) en de GT, Q4 en Q6 die in 2020 in de showroom staan. Daarna verwacht Audi van al hun verkopen dat ongeveer 30% elektrisch zal zijn. Dit is nogal wat. Maar als het echte Audi’s blijven, zoals ze knap hebben gedaan bij de e-tron Quattro, voorzien van nieuwe techniek, laat dan je zintuigen prikkelen en geniet van de rust en luxe aan boord!

RDAuto