Sinds 2017 verblijdt de Alfa Romeo Stelvio ons met zijn aanwezigheid op Neerlandsche weg, toch blijft het bijzonder hem te zien rijden. Dit heeft twee oorzaken: in eerste plaats doordat er slechts 502 van zijn verkocht, ten tweede door zijn bijzonder mooie verschijning. Dit klinkt tegenstrijdig, hoe zit dat?
Of je ‘m nou mooi vind of niet, de Alfa Romeo Stelvio heeft een opvallend voorkomen. Ik moest even wennen aan een hoge Alfa Romeo, want het waren altijd maar lage modellen. Als ik deze SUV zie rijden draai ik er m’n nek toch wel voor om, want hij zich er best wel lekker uit. De brede dunne koplampen met puntige led-dagrijverlichting waarvan je je kan afvragen of deze in verhouding zijn met de rest van de neus, de horizontale grillen daaronder en daar tussenin de herkenbare driehoek geven de wagen een sportieve uitstraling. Maar goed, dat zal niemand verbazen, want het is een Italiaan!
Een strakke vouw die begint net achter het voorwiel, loopt door over deurgrepen naar de achterklep boven de dunne achterlichten met een lichte glooi. De achterkant met 2 dikke uitlaatpijpen mooi verwerkt in de bumper en daartussen de diffuser. En dan die rode remklauwen, ja gewoon heerlijk. Je merkt het….de auto maakt indruk! Om het plaatje compleet te maken, kan je kiezen voor de iets agressievere quadrifoglio velgen. Daarmee straal je wel wat uit, natuurlijk de vraag of je dat wilt.
Het dashboard is overzichtelijk. Een paar knoppen voor de klimaatinstellingen, audio en de rest bedien je met de centrale draaiknop achter de pook. Klinkt eenvoudig, maar toch is het soms even zoeken naar de juiste instellingen via het centrale scherm. Dit scherm wordt voornamelijk gebruikt voor de navigatie, is van redelijk formaat maar loopt duidelijk achter qua resolutie en graphics bij de auto’s waarmee Alfa Romeo wil concurreren. De strijd aangaan met onder meer de BMW X3 en Audi Q5 is op dit gebied een gelopen wedstrijd.
Ander puntje waar de Stelvio punten laat liggen zijn de
verstelmogelijkheden van de voorstoelen, althans met lange benen. De steun aan
je bovenbenen is nét te weinig evenals de wangen van de stoel voor met name het
zitvlak. Ik had meer ín de stoel willen zitten i.p.v. er bovenop en daarvoor is
een duidelijk reden:
Want oh, wat stuurt hij fijn! Het is echt een feest met deze Italiaan op pad te
zijn. De responsiviteit op de aluminium sportpedalen is heerlijk, het
fantastisch dunne sportstuur met afgeplatte onderkant ligt voortreffelijk in de
hand. De diepe tellers, grote aluminium flippers achter het én de start en
stopknop op het stuur. Dit draagt allemaal bij aan een fantastische Alfa
beleving.
De wielen reageren snel op stuurbewegingen en je hebt veel weggevoel. Dat tijdens de testrit de omstandigheden winters waren en we op zomerbanden reden, waardoor zo nu en dan overstuur ontstond….dat zien we door de vingers.
We reden met de 2,0-liter 4-cilinder 280pk krachtige motor. Met een kick-down zit je 5,7 sec op de 100km/h en je stoomt door tot 230km/h. Hiermee laat hij de concurrentie met vergelijkbare motoren achter zich bij het stoplicht. Het verbruik daarentegen is net wat minder gunstig dan de concullega’s met een gemiddelde verbruik van 1 op 12,7.
Is deze Alfa Romeo Stelvio een serieuze concurrent voor de premium midsize SUV’s? Qua prijspositionering zeker, de testauto heeft een waarde 70 mille in de showroom. Daarvoor krijg je een 150pk diesel mee naar huis. Bij BMW ben je iets meer kwijt, bij Audi iets minder. Je krijgt voor dat geld een uitgesproken auto met geweldige rijeigenschappen zoals je van een Italiaans merk mag verwachten. Op gebied van materiaal keuze, software en bedieningsgemak ben je bij de Duitse merken beter af. Wil je iets minder besteden? Vanaf €54.365,- krijg je een 150Ppk diesel mee naar huis. Keuzes…keuzes….keuzes.
Ondanks de sprong in het segment van de populaire SUV. Is de
Stelvio nog een echte Italiaan?
Hij is modieus, heeft pit, karakter en het rijden tovert een glimlach op je
gezicht. Reken maar uit😉