Vaak wordt gezegd: ‘het draait toch om het innerlijk?!’ Oke, Is niet onbelangrijk, maar in eerste instantie oordelen we toch op het uiterlijk? Ik in ieder geval wel als het om auto’s gaat!
We hebben even moeten wachten op nieuws uit Italië van Alfa Romeo, maar deze is voorpaginawaardig! Als opvolger van de alfa 156 en 159 is sinds halverwege 2016 de Giulia op de markt, de comfortabele sportsedan met achterwielaandrijving die het moet gaan maken voor het merk.
Als groot autoliefhebber en vind ik veel modellen mooi. Zo ook deze Giulia en dat is niet zonder reden. Deze auto past namelijk bij het idee wat ik heb bij Alfa Romeo en dat is sportiviteit. De forse voorbumper met grote gril en glooiende motorkap in combinatie met de led dagrijverlichting dragen bij aan een gespierd uiterlijk. Evenals de achterkant met de horizontale licht units waardoor de auto erg breed lijkt en de twee uitlaatpijpen die mooi verwerkt zijn in de achterbumper.
Eenmaal plaatsgenomen achter het kleine sportstuur met afgevlakte onderkant, wordt benadrukt dat je in een Italiaanse auto zit. In eerste instantie door de start knop op het stuur, zoals je ook bij Ferrari aantreft, en de zitpositie is laag. Het is alsof je je in een racewagen bevindt….nee oke, dat is niet helemaal waar! Maar Alfa heeft er het nodige aan gedaan de emotie en rijbeleving van een impuls
te voorzien, want je waant je in een cockpit.
Het minimaal aantal knopjes op het dashboard dragen bij aan de sportieve look. Het navigatiescherm is duidelijk afleesbaar en bedien je vrij intuïtief met de centrale knop op de middenconsole. Links van deze knop treffen de we DNA-button. Hiermee stel je de rij modi in: Dynamic, normal of all wheather. Afhankelijk van de gekozen stand reageert het gaspedaal gevoeliger op je rechtervoet en schiet het toerental omhoog, waarbij Dynamic dé stand is voor het Alfa- gevoel. De all wheater stand is voor de groene rijders on
der ons, maar daarvoor koop je natuurlijk geen alfa.
Ik heb gereden met 2.2 liter diesel met 180pk handgeschakeld. Tevens zijn er de 136 en 150 pk diesel, welke beiden dit jaar nog in de 21% bijtelling vallen voor de zakelijk rijder. Je rijdt de Giulia vanaf €39.450,-. Dan heb je een 200pk sterke benzine motor met 8-traps automaat. De 136pk diesel handbak, is er vanaf €500,- meer. De 180pk diesel waarmee ik heb gereden rij je voor een kleine €44 mille. Hiermee rij je in 7,2sec naar de 100 met een top van 230kmh.. Wil je nou écht racen en ben je bereidt €107.950,- bij de Alfa Romeo dealer achter te laten, dan krijg je de sleutels van de 510pk sterke Quadrifoglio, met de V6 die rechtstreeks bij Ferrari vandaan komt. Hiermee blijf je accelereren totdat de snelheidsmeter maarliefst 307 kmh aangeeft. Pas dus op M3 en C63s AMG!
Tijdens het rijden voelt de Giulia zelfverzekerd aan, dat is mede te danken aan de 50/50 gewichtsverdeling van de koets. Het kleine stuur ligt prettig in de hand, waarmee je de neus heel direct de bochten in duwt.
De 6-bak schakelt soms ietwat schraperig maar strak, dit draagt bij aan het race gevoel.
Opvallend is bovendien dat de auto vrij stil is, weinig motorgeluid of windgeruis.
Is er dan helemaal niks te zeiken? Ja natuurlijk wel! De audio is redelijk, niet slecht, maar ook niet top. De stoelen in de door mij gereden uitvoering ontbrak het aan goede steun bij de bovenbenen, waardoor lange afstanden vervelend zullen worden als je lang bent. Ook stelde de lendensteun weinig voorstelde en gleed ik veel heen en weer over het leder in bochten. In de Veloce-uitvoering met 280pk die later in de showroom verwacht wordt, zitten wél sportstoelen heb ik me laten vertellen, dus dan is dat probleem ook weer opgelost.
Ander dingetje wat zeer effectief en bloed irritant is, is de lane-assist. Zodra je deze hebt ingeschakeld en zonder richting aan te geven je van rijstrook verwisseld, dan volgt een behoorlijk buzzer uit de linker speaker. Het duurde bij mij even voor ik doorhad waar het voor diende. Kan niet anders zeggen dan dat het mij scherp hield.
De concurrentie: Alfa vind dat zij met dit model concurreren met onder meer de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. Wat betreft materiaalgebruik en afwerking ben ik het daar niet mee eens. Dit is in de Giulia zeker niet slecht, maar ook niet zo mooi als de premium merken.
De prestaties daarentegen zijn zonder meer goed te noemen, ook mede doordat de Giulia slechts 1375kg weegt.
Feit is wel dat je met een auto als deze niet opgaat in de grijze massa, zoals zijn concurrenten dat wel doen. Je valt op en je rijdt iets met karakter.
Is deze auto een comfortabele sportsedan? Ja dat is hij. Hij is zonder meer comfortabel, maar neigt toch nét een tikkie meer naar het sportieve en wat mij betreft past dat bij het merk.
Bella macchina Alfa Romeo!