De voorganger van deze bijzondere auto had een wat vreemd voorkomen. Zo was de BMW 5-serie Gran Turismo qua uiterlijk uit verhouding. Over het rijgedrag hoor je me niet, dat was gewoon goed, maar hij was hoog, iets te kort en de daklijn liep niet helemaal in de maat.
Dat hebben ze bij BMW aangepakt! Ik reed met de hagelnieuwe BMW 630d xDrive Gran Turismo. Doordat die lager en langer is dan de 5-serie GT oogt die chique en gestroomlijnd. In dit geval een M-pakket, wat garant staat voor forse bumper en side skirt plus grote velgen. De auto is nu meer in proportie!
Het onderstel deelt hij met zijn grote broer de 7-serie. Dit maakt hem een bijzonder comfortabel, waar met name de luchtvering (vink deze aan) verantwoordelijk voor is.
De stoelen zijn top en doen je volledig relaxen in het luxe leder. Dit in combinatie met de mooie materialen en prima afwerking creëren een prettige ambiance.
Veel ruimte zowel voor als achterin en daarmee ook zeer geschikt als chauffeursauto. Ik heb me een klein stukje laten chaufferen en hij doet ruimtetechnisch niet veel onder voor een top limousine als de 7-serie, S-klasse van Mercedes of A8 van Audi al tref je in die auto’s meer verstelmogelijkheden van de achterzetels.
De 6-cilinder diesel heeft met 265pk meer voldoende vermogen, is prettig stil en de automaat schakelt zeer soepel. Zoals je in dit segment mag verwachten zit die vol met veiligheidssystemen en autonome rij-functies. Met name het met gebaren besturen van het centrale scherm is geweldig! De ergonomie is bijzonder goed, maar iets anders verwacht je ook niet van BMW. Leuke gadget is dat je met handgebaren de volume harder en zachter kan zetten, al werkt dit niet altijd even goed. Kwestie van oefenen!
Puntje van aandacht is het zicht rondom. De auto is groot en ondanks meesturende achterwielen was ik blij met de 360 graden camera.
Je rijdt deze auto vanaf een slordige €74.000,-. Voor dat geld krijg je een 630i benzine met 258pk mee naar huis. Prijskaartje van de testauto is een goede €117.000,-, dan is er natuurlijk maar weinig te wensen over!
Het is één van de weinige auto’s waar ik geen directe concurrentie bij kan verzinnen, want het is een geen sedan, station, MPV of SUV. Het is een beetje van alles. Wat misschien enigzins in de buurt komt is de Mercedes GLE coupe, al is dit duidelijk een SUV-coupe…
Of deze BMW 6-serie GT met zijn monopolie positie veel modellen op de weg zal zetten betwijfel ik, omdat er simpelweg relatief weinig vraag is naar dit soort auto in Nederland. Voordeel hiervan is, dat je als koper in iets unieks rijdt!