….aldus de World Car Awards 2018. De Velar, het nieuwe model van het Engelse merk, kreeg de onderscheiding van World Car Design of the Year tijdens de International Auto Show in New York. En mooi is die!
Het gestroomlijnde geproportioneerde design, de slanke matrix-verlichting en de verzonken handgrepen zijn werkelijk prachtig. De langzaam oplopende zwarte lijn van de sideskirt die overgaat in de achterbumper geven een gespierd uiterlijk, voeg daaraan toe de dikke splitspoke 22(!)inch velgen en privacy glass en je hebt een hele dikke SUV.
Binnen springt met name het geniale Touch Pro Duo infotainmentsysteem in het oog. Dit is één van de drie digitale schermen waarmee je onder andere de rijmodus en temperatuur instelt, voorzien van geweldige graphics en resolutie. Hiermee maakt het merk een flinke stap vooruit. Niet voor niks wil Range Rover dit dan ook doorvoeren in al haar modellen. Het scherm daarboven is bedoelt voor de navigatie en is kantelbaar in de hoek zoals jij dat wilt.
De bediening van de systemen is soms kinderlijk eenvoudig, soms is het omslachtig. Zo kreeg ik het niet voor elkaar de lane assist te activeren en vraagt het gebruik van de 360 graden camera net één handeling teveel.
Wat betreft de reactiesnelheid en gevoeligheid van de schermen gaat het ook niet altijd even soepel. Het komt voor dat je meerdere keren moet drukken voordat er iets gebeurt. Dit zelfde geldt voor het stuur waarmee je onder andere het audiovolume middels draaibeweging met je duim (zoals de i-pod van vroeger) bedient. Als je blijft draaien omdat het systeem niet reageert, kan het volume ineens omhoog schieten. Enige subtiliteit is dus wenselijk!
Het interieur biedt mooie materialen, veel leder, goede afwerking en heerlijke goed verstelbare stoelen met diverse massagestanden. Ook als achterpassagiers is het genieten, je hebt voldoende ruimte en de rugleuning kan je automatisch instellen voor een betere zitpositie. De gereden uitvoering is voorzien van licht leder en een panoramadak, dit zorgt voor een sjieke ambiance. Combineer dit met het magnifieke Meridian soundsystem en je waant je in een ultieme reisauto die ieder terrein aan kan.
De testauto is de 3.0 V6 diesel First edition R-dynamic AWD met 300pk. Veel vermogen en de prestaties zijn daar ook naar (0-100kmh in 6,5sec). Schakelen doet de 8-traps auto voor je, dat gaat soepel en snel. Het is echter geen race auto, daarvoor mist die nét wat vermogen en is de besturing te licht (lees comfortabel). De uitvoeringen met dikkere motoren, 6-cilinders, hebben standaard luchtvering en dat maakt het leven toch wel erg aangenaam.
Iets minder aangenaam is de prijs. Je bestelt de Range Rover Velar vanaf 75 mille, waarbij je weet dat je bij een SUV in deze categorie een aantal opties aanvinkt en je flink mag bijleggen.
De gereden uitvoering kost een slordige 140 mille, dat is serieus veel geld! MAAR dit is vrij eenvoudig te verlagen met andere de lak en velgen. De matgrijze kleur, ziet er onwijs gaaf uit, maar moet je maarliefst €7000,-(!) voor achterlaten bij de dealer en ook de 22 inch velgen tik je €5000,- voor af. Ja, dat is even schrikken al ziet het er briljant uit!
Met dezelfde €140.000,- kan je ook bij de concurrenten van Audi SQ5 en Mercedes GLC350 of zelfs 43AMG een eind mee uit de voeten. Als je deze drie met elkaar op basis van architectuur vergelijkt begrijp ik wel dat de Velar heeft gewonnen, want die ziet er toch net even spannender uit!