Skip to main content
Uncategorized

Volvo kiest voor de toekomst

By december 14, 2016april 18th, 2018No Comments

De hagelnieuw Volvo S90, een luxe sedan die opvalt door in de eerste plaats zijn uiterlijk: groot en statig.
Ik mocht rijden met de T6 inscription uitvoering. Een vermogen van 320PK en onder meer voorzien van LED-verlichting, lederen bekleding en zoals we van Volvo gewend zijn bomvol veiligheidssystemen. De versie waarin ik heb gereden is tevens voorzien van privacy glass voor de achter passagiers en grote 20” lichtmetalen velgen. Alles bij elkaar opgeteld was mijn eerste reactie toen ik hem zag: Wow, dat ziet er goed!
Dat met een prijskaartje van €85.500,- is hij absoluut concurrerend te noemen.

Van kop tot staart meet de auto 4.96 meter, we kunnen hem dan ook met recht fors noemen. De grootte wordt versterkt door zijn relatief lange neus in combinatie met de lage ietwat aflopende daklijn. Het niet is dan ook niet meer de ingetogen auto die we tot voor kort van zijn voorganger, de S80 gewend waren.
Met de S80 richtte Volvo zich met name op berijders van seniore leeftijd. De S90 richt zich op jonger publiek met een gezin en dat zie je aan de buitenkant en merk je als je erin zit.

Over het algemeen ziet het design er fantastisch uit, als je echter de kritische blik loslaat zie je een paar details van overgang van materialen die niet naadloos op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld bij de chromenomlijsting van het achterraam of stiksels die niet recht doorlopen. Als je je niet wilt storen, kijk hier dan vooral niet naar!

De binnenkant vind ik uitnodigend en rustgevend. Mooi lederen bekleding op zeer comfortabele stoelen met één minpuntje: de zijwangen van het zitvlak zijn niet instelbaar, dat is jammer. Verder zelfs voor iemand van mijn lengte, 195 cm, is het prima, ook als je achter mij zou plaatsnemen. Door de aflopende daklijn moet je je haar dan weer niet te hoog opsteken, maar qua beenruimte zit je hier goed.

In het dashboard zit Zweeds hout verwerkt van prachtige kwaliteit,  een grote i-pad met touchscreen en in de deuren een aantal plastic knopjes voor de raam en spiegelbediening die zeer deden aan m’n ogen.

Vanaf het centrale scherm (doet iets denken aan Tesla, al is die van de S90 veel kleiner ondanks dat die vrij fors is) kan je heel-veel bedienen. Veiligheidssystemen, verlichtingsinstellingen, navigatie en de zeer uitgebreide mogelijkheden voor het audio-systeem. Het scherm is prachtig, wel duurde het even voor ik doorhad hoe het werkt. Ik vond hem dan ook niet erg intuïtief bedienbaar. Maar ach, eenmaal uitgevonden, swipe je heel makkelijk door de menu’s heen.

De audio! Ik heb uitvoerig het Bowers & Wilkins systeem getest en wat een geluid! Dit toverde een glimlach om m’n gezicht. Door de auto zitten vele speakers verstopt, 12 als ik me niet vergis en deze produceren een dijk van een geluid. Bovendien zijn de speakers mooi ontworpen, waarvan één midden op dashboard. Dit is toch wel een eye-catcher op een bescheiden manier.

Het geluid van de motor is daarentegen wat lafjes. Of dit erg is ben ik nog niet over uit. De V8 van vroeger kent Volvo niet meer en dus moeten we het doen met 4 cilinders met mechanische compressor en een turbo. Milieutechnisch gezien begrijp ik het volkomen, met verbruik scoorde ik rond de 1:12, maar de beleving is natuurlijk anders. Is dit erg? Nee dat denk ik niet, want het is geen race auto ondanks dat hij snel is. Deze S90 brengt je in 5,9 seconden naar de 100kmh met een top van 250kmh. Dit zijn keurige cijfers waar de 8-traps automaat je graag bij assisteert. Vanuit het niets plankgas is de automaat echter nog wat onwennig. Het duurt wat lang voor hij hier adequaat op reageert, maar ook hier geldt weer: het is geen race auto.

Binnen enkele weken verschijnt tevens een station uitvoering, de V90. Dit in combinatie met de sedan mogen de E-klasse van Mercedes, de BMW 5-serie, Audi A6 en Jaguar XF zich zorgen gaan maken. Volvo gaat ongetwijfeld klanten bij zijn concurrenten wegsnoepen. Het is nog wel even de vraag hoeveel, met de nieuwe 5-serie en e-klasse estate op komst.

Ik denk dat de Volvo S90 een geduchte concurrent is geworden voor het E-segment en dat veel berijders van de Duitse merken zeker deze auto mee moeten nemen in hun overweging. Erg jammer voor Volvo en haar klanten, is dat de S90 of V90 in T8 Hybride uitvoering pas in 2017 geleverd wordt en daardoor in de 22% bijtelling vallen ipv de 15%. Anders had volvo serieuze stappen kunnen maken, maar ach…die hebben ze wat mij betreft sowieso al gemaakt met blik op de toekomst.