Skip to main content

Sinds 1999 is de fameuze X5 van BMW op de markt en 20 later zijn we toe aan de vierde generatie. Het model heeft zichzelf inmiddels meer dan bewezen door het comfort, de rust en ruimte die de SUV zijn berijders biedt. In de nieuwste versie zijn deze karakteristieken naar een nog hoger niveau getild met dit nieuwe model met code G05.

Al is de auto volledig vernieuwd, hij is zijn herkenbaarheid niet verloren. In tegenstelling tot de vorige generaties heeft deze X5 een dubbele grote grill wat voorheen uit twee onderdelen bestond, maar nu met een verbindingsstuk aan elkaar vast zitten. Hierachter  zitten lamellen die dicht blijven tbv de aerodynamica, maar en als de motor te warm wordt gaan ze open om hem af te laten koelen.

Een opvolgend model is vrijwel altijd langer, breder en hoger. Deze BMW is daarop geen uitzondering met 492x200x175 en dit merk je in de cabine, wat een ruimte!
De zetels voorin zitten voortreffelijk en op de achterbank heb je meer dan voldoende ruime voor zowel je benen als je hoofd zelfs met het grote glazen dak. Ook de bagageruimte is, zoals je in dit segment verwacht groot, met 650 liter of 1860liter bij neergeklapte achterbank.

De SUV is zeer praktisch met een achterklap die je in twee delen opent en een auto die zichzelf  enkele centimeters verlaagd bij het openen van de klep. Daarnaast biedt de X5 optioneel een laadvloer met daarin handige opblaasbare rubberen slurven wat het schuiven van bagage voorkomt. Ook aan de achterpassagiers is gedacht. Zij kunnen hun i-pads, pods en phone opladen in een usb-ingang op de achterkant voor de voorstoelen. Dit is net even gemakkelijker dan inpluggen in de middentunnel zoals gebruikelijk. Tevens kan je een kliksysteem achterop de voorstoelen bestellen waarop je eenvoudig een scherm of kledinghanger vastzet. Easy-peasy!

We reden met de 3 liter diesel met turbo, goed voor 265pk en 620nm, waarmee je de 2100kg wegende koets in 6,6sec naar de 100kmh brengt. Deze motor biedt al bij laag toerental veel vermogen en is meer dan voldoende voor de Nederlandse wegen. Wil je meer vermogen? Je kunt tevens kiezen voor de 400pk sterke X5 M50d of de X40i benzine goed voor 340pk’s.

Met dank aan de brede banden en vierwiel besturing ligt de auto als een blok op de weg. Ga er niet mee gooien en smijten, want dan ontbreekt de strakheid in de besturing. Wil je een circuitwaardige auto, koop dan een dikke M5 sedan in dezelfde winkel.

Met een hoge wagen als deze verwacht je in scherpe bochten met je gezicht tegen de zijramen aan te worden gedrukt. Dit valt reuze mee! De auto helt minimaal over wat bijdraagt aan ultiem comfort. En dan hebben we nog niet gehad over het adaptieve onderstel met luchtvering die detecteert over wat voor wegdek je rijdt en daarop zijn instellingen aanpast voor bijvoorbeeld sneeuw, rotsen of modder.

Nieuw in de X5 is de digitale cockpit. Links achter het stuur zie je de snelheid, rechts de toerenteller die tegen de klok in loopt en daartussenin tover je eenvoudig informatie over de navigatie of audio. Het geheel maakt met zijn rode kleur in de dynamic modus een sportieve indruk, dit wordt versterkt door het forse stuur met M-embleem.

Een versnellingspook is niet zo spannend? In dit geval dus wel, want net als de start/stop knop en de i-drive is die voorzien van heus Swarovski kristal met daarin een ‘X’ waardoor het interieur een elegante dimensie krijgt voor €600,-. Daarnaast past het goed bij de overige knoppen in het middenconsole en het dashboard die, zoals je van BMW gewend bent, ergonomisch goed in elkaar zit én cleaner is dan de vorige versie.


Het grote touchscreen scherm met prima graphics werkt snel, intuïtief en is natuurlijk gevoelig voor vingerafdrukken. Het was mooier geweest als de 5 knoppen voor de climat control van aluminium waren in plaats van plastic, maar ach…ook daar is goed mee te leven. Ware het niet door de sjieke sfeerverlichting en het prachtige met leder bekleedde dashboard.

De test auto is voorzien van het M-sportpakket en daarmee overal het M-embleem, forse voorbumper, sideskirts en diffuser. In dit geval met zwarte 20 inch velgen, zwarte raamlijsten en dakrail. Voeg hier het privacy-glass aan toe en de wagen is een echte bad-ass.

Hoe diep moeten je zakken zijn om deze nieuwe X5 bij je voor de deur te krijgen? De voordeligste optie is de testdiesel, die is er vanaf een kleine 92 mille. De benzine kost een goede 97 en de dikste diesel vergt een investering van minimaal €131.000,-. De test auto zit voor 40k aan opties op, wat het eindbedrag €133.000,- maakt. Je beschikt dan wel over laserverlichting waarmee je maarliefst 700 meter ver kan stralen.

Ook deze nieuwe BMW X5 is weer een grote, ruime SUV met veel rust en comfort voor de inzittenden. Dit is de kracht van het model. Ondanks zijn gespierde uiterlijk en kracht is het geen sportieve auto. Nee, dit is een perfecte wagen om lange afstanden mee te rijden en te genieten van de luxe ambiance aan boord met goed overzicht over de medeweggebruiker. Als je dan een stukje onverharde weg tegenkomt hoef je je nergens zorgen om te maken, want ook offroad redt die zich prima! Zal ook deze G05 net zo’n succes worden als z’n voorganger…?