Tesla levert ondanks gebrek aan BPM grote bijdrage aan staatskas

februari 14, 2017 - RDAuto

Comments are off for this post.

In 2016 had het elektrische merk de twijfelachtige eer van nummer één als het gaat om aantal boetes blijkt uit onderzoek van Athlon naar leaserijders. Ondanks dat de Tesla een snelle auto is, betekent dit niet persé dat je hiermee de hoogste boetes krijgt. Deze titel neemt, hoe kan het ook anders, de Smart-rijder
voor zijn rekening. Of zij verantwoordelijk zijn voor de hoogste snelheidsboetes betwijfel ik, het zal wellicht te maken met gebruik van de Smart-phone tijdens het rijden of parkeren in een fietsenrek. Met een gemiddelde van €105,- per boete waren de berijders van deze compacte auto het duurst uit.

Tesla rijders kregen dus het vaakst een envelop van het CJIB in de brievenbus of digitaal via het gigantische scherm in hun auto, welke ze rustig tijdens het rijden kunnen bekijken dankzij de auto-pilot.
Ergens is het niet meer dan terecht dat zij meer boetes krijgen dan andere merken, doordat zij geen BPM hebben afgedragen bij de aankoop van hun auto, geen wegenbelasting betalen, geen bijtelling en geen accijns over de brandstof zoals ieder ander. Zie de boetes daarom als een manier van compensatie.

En ach, zullen de mensen die überhaupt een Tesla kunnen/mogen rijden zich heel druk maken over een boete meer of minder? Ik denk het niet. Althans niet als ze alle belastingen die ze besparen oppotten in een oude sok of digitaal via bijvoorbeeld bitcoins.

Suzuki rijders daarentegen krijgen de minste boetes. Nu ben ik nieuwsgierig: wat gebeurt er als je Tesla en Suzuki rijders met elkaar van auto laat wisselen. Ik gok dat de huidige Suzuki berijders meer boetes zullen krijgen dan de huidige Tesla bestuurder, die tevens hoger zijn dan die van de Smart eigenaar. In verhouding met Tesla zijn ze gewend het gas langdurig in te moeten trappen in de gemiddelde Suzuki voordat ze op de 100kmh. Doe je dat in een Tesla, dan zit je voor je het weet op de 200km/u.
De Tesla rijder zal geen enveloppen van het CJIB op de deurmat meer vinden voor snelheidsovertredingen. Ze zullen simpelweg niet snel wíllen rijden vanwege het geluid die de de conventionele old-skool verbrandingsmotor met zich meebrengt, dit zijn ze niet meer gewend.

In het kader van veiligheid is het dan ook het beste de Tesla berijders niet met die van Suzuki te laten wisselen. Dan rijdt de Tesla niet absurd snel en Suzuki niet vervelend traag.

Strekking van dit verhaal: Het is goed zoals het is!

 

RDAuto